آزمایشگاه خانگی

ازمایشگاه خانگی

شرکت بیسموت » بیشتر بدانید » آزمایشگاه خانگی

چگونه در خانه آزمایشگاه بسازیم؟

 

 

اگر واقعاً از انجام آزمایش های شیمی لذت می برید ، ایده خوبی است که آزمایشگاه خود را در خانه بسازید. ضروری است که همه کارها را با خیال راحت انجام داده و مواد شیمیایی را به روشی مناسب بدست آورید. عوامل زیادی در انتخاب فضای صحیح و تصمیم گیری در مورد وسایل مورد نیاز شما وجود دارد. پس از راه اندازی آزمایشگاه اصلی ، می توانید پیشرفت بیشتری داشته باشید و موارد مورد نیاز خود را اضافه کنید.

 

آزمایشگاه

انتخاب فضای مناسب

 

1.فضایی را با دسترسی به پریز برق انتخاب کنید

. برای بهترین نتیجه ، از یک اتاق یدکی که دارای پریز برق باشد استفاده کنید. اگر اتاق اضافی ندارید ، سعی کنید وسایل غیر ضروری را از فضای آن خارج کنید در صورت لزوم ، می توانید از یک نوار برق برای وصل کردن تجهیزات لازم استفاده کنید.

 

2.اطمینان حاصل کنید که فضای زیادی داشته باشید .

شما باید مطمئن شوید که فضای کافی برای تنظیم و انجام آزمایشات خود دارید. کار با پیشخوان درهم و برهم کاری دشوار است و می تواند باعث ریزش و یا آسیب دیدن تجهیزات شود. در حالت ایده آل ، فضای کافی برای داشتن یک سمت “مرطوب” و “خشک” برای کار با آن خواهید داشت. طرف “مرطوب” برای آزمایش های واقعی است ، در حالی که سمت “خشک” برای ذخیره سازی منبع است.

همچنین برای وسایلی که مرتباً از آنها استفاده می کنید ، مانند وسایل شیشه ای و مواد شیمیایی ، به فضای زیادی احتیاج خواهید داشت.

اگر نگران خراب کردن یک پیشخوان خوب هستید ، یک حوله را روی پیشخوان پهن کنید و سپس یک تشک بدون لغزش لاستیکی در بالای آن قرار دهید. این کار از پیشخوان محافظت کرده و مواد شیمیایی ریخته شده را جذب می کند.

 

3.مناطقی را انتخاب کنید که دارای تهویه مطبوع و معتدل باشد.

بسیاری از مواد شیمیایی و واکنشهای شیمیایی دودهای فرار را آزاد می کنند که می تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد. تهویه مناسب برای آزمایشگاه شیمی منزل شما ضروری است. علاوه بر این ، شما می خواهید در یک فضای خشک و معتدل کار کنید. درجه حرارت برای ذخیره طولانی مدت بسیاری از مواد شیمیایی مهم است.

در حالی که زیرزمین ها جادار هستند ، اما آنها یک محیط ایده آل نیستند زیرا معمولاً در طول زمستان دارای تهویه نا مطبوع ، سرما و مرطوب هستند و در طول تابستان گرم و مرطوب هستند.

یک پنجره باز و فن اگزوز قابل حمل می تواند در افزایش تهویه در هر اتاق کار امد باشد.

در صورت امکان ، برای آزمایش هایی که دود یا دود زیادی ایجاد می کند ، در بیرون از خانه کار کنید.

 

4.اطمینان حاصل کنید که اتاق از نور زیادی برخوردار است.

توانایی دیدن کارهایی که در طول آزمایشات انجام می دهید بسیار مهم است. اگر فضای شما از نور کافی برخوردار نیست ، برای افزایش روشنایی چند لامپ کف خریداری کنید. فضایی که به خوبی روشن است به جلوگیری از آسیب دیدگی در هنگام آزمایش کمک خواهد کرد.

اتاقهایی که دارای پنجره هستند ، نور طبیعی مطبوع و تهویه هوا را افزایش می دهد.

 

5.کف اتاق باید ضد لکه باشد.

از اتاقهایی که دارای کف متخلخل مانند فرش یا چوب هستند خودداری کنید. مواد شیمیایی ریخته شده جذب می شوند و آن سطوح را خراب می کنند. کفهای وینیل یا مشمع بسیار مناسب است زیرا تمیز کردن آنها آسان است و مواد شیمیایی را جذب نمی کنند. کفپوش بتونی نیز کار می کند ، اما متخلخل است و می تواند نشتی را جذب کند. پوشش آن را با لاتکس یا اپوکسی در نظر بگیرید.

همچنین می توانید تشک کف  لاستیکی را خریداری کنید تا مساحت فضای کاری شما را پوشش دهد.

 

6.در نزدیکی آب جاری کار کنید.

اگرچه ضروری نیست ، دسترسی به آب  و سیستم فاضلاب می تواند بسیار راحت باشد. این نه تنها برای آزمایشات شما بلکه از منظر ایمنی نیز مناسب است. اگر این امکان پذیر نیست ، یک ظرف بزرگ مانند کاربوی 5 گالن را با آب پر کنید. شما برای بسیاری از آزمایشات به آب احتیاج خواهید داشت.

اگر چیزی را در چشمتان ریخت یا مواد شیمیایی را مستقیماً روی خود ریختید ، حداقل 15 دقیقه قبل از جستجوی درمان مناسب ، ناحیه آسیب دیده را با آب بشویید.

 

تهیه و خرید وسایل ازمایشگاهی مناسب

 

1.هدف آزمایشگاه خود را مشخص کنید.

ابتدا باید نوع کارهایی را که می خواهید در آزمایشگاه خود انجام دهید تعیین کنید. به عنوان مثال ، آزمایشگاه زیست شناسی متفاوت از آزمایشگاه شیمی راه اندازی می شود. به همین ترتیب ، اگر دانشجویی در حال انجام آزمایش باشید یا دانشمند پیشرفته ای باشید که در خانه واکنش های پیچیده ای را انجام می دهد ، نیازهای شما متفاوت خواهد بود.

به عنوان یک دانشمند آغازین ، می توانید با یک کیت دانشمند خانگی ، چند لیوان ، کار خود را شروع کنید و با وسایلی که در اطراف خانه یافت می شود کار کنید.

اگر می خواهید تحقیقات پیچیده تری انجام دهید ، به دستگاه های اندازه گیری دقیق ، وسایل گرمایشی و ظروف ساخته شده شیشه ای نیاز دارید.

 

2.لوازم ضروری را خریداری کنید

یک سیستم تصفیه تهیه کنید تا بتوانید مواد  خود را فیلتر کنید تا خطر آلودگی کاهش یابد. فنجان های بطری ، فلاسک های ارلنمایر (دارای درپوش) و سیلندرها در اندازه های مختلف در آزمایشات شما بسیار کار امد خواهند بود. اندازه های مختلف از 250 میلی لیتر تا 1000 میلی لیتر برای شروع خوب است. پیپت های پلاستیکی کوچک ، لوله های آزمایش ، قفسه های لوله آزمایش ، لوله های مقاوم در برابر حرارت ، و یک قیف نیز مفید هستند که قابل استفاده هستند.

بورت برای تیتراسیون ممکن است برای برخی از آزمایش های شیمی مفید باشد.

هرچه بیشتر از آزمایشگاه خود استفاده می کنید ، به آنچه بیشتر به آن احتیاج دارید و آنچه نیاز ندارید ، خواهید رسید.

تجهیزات با کیفیت بالا برای دانش آموزان معمولاً برای کارهایی که در خانه انجام می دهید کافی است و بسیار ارزان تر از درجه حرفه ای است.

دماسنج ، کاغذ pH ، مقیاس میلی گرم ، بشقاب داغ ، صفحات همزن و میله همزن همه برای شروع آزمایشگاه ضروری هستند. وسایلی مانند فورسپس ، قاشق چنگال و انبر برای فلاسکهای گرم نیز مفید هستند. میکروسکوپ اساسی کوچک نیز ممکن است مفید باشد.

برخی از این منابع ارزان نیستند ، اما آنها را یک سرمایه گذاری در نظر بگیرید. اگر چیزی ارزان بخرید ، ممکن است نتیجه مورد نظر را بدست نیاورید.

 

3.خرید تجهیزات پیشرفته تر را در نظر بگیرید.

هدف آزمایشگاه خود را مشخص کنید. دانستن انواع آزمایشاتی که می خواهید انجام دهید به شما در تعیین نوع تجهیزات پیشرفته موردنیاز کمک می کند. ممکن است به کندانسورهای شیشه ای یا ابزارهای گران تر نیاز داشته باشید.

برخی از این تجهیزات می توانند گران باشند، بنابراین اگر قصد خرید آن را دارید ، اطمینان حاصل کنید که واقعاً برای شما مفید خواهد بود.

4.یادداشت برداری کنید

یک دانشمند خوب همه کارهایشان را پیگیری می کند. یک دفترچه آزمایشگاهی را راه اماده کنید و تمام آزمایش های خود را بنویسید: روشی که انجام دادید ، آنچه فکر می کنید اتفاق می افتد ، واقعاً چه اتفاقی خواهد افتاد و با آن اطلاعات چه خواهید کرد.

همه چیز را تاریخ کنید و نوت بوک خود را جاری نگه دارید.

همچنین می توانید از نوت بوک خود برای ردیابی استفاده از مواد شیمیایی و تاریخ انقضا آنها استفاده کنید.

 

وسایل آزمایشگاهی

ایمنی در ساخت یک آزمایشگاه خانگی 

 

1.از وسایل محافظ مناسب استفاده کنید.

مهمترین جنبه ایمنی آزمایشگاه ، داشتن تجهیزات مناسب برای محافظت از شما در حین کار است. همیشه یک کت آزمایشگاهی بپوشید تا لباس و پوست خود را از آسیب دور  نگه دارید. در هنگام دست زدن به مواد شیمیایی ، دستکش های لاتکس یا نیتریل باید پوشیده شوند. عینک هایی که هم از چشمان شما محافظت می کنند و هم طرفین چشم شما نیز ضروری است

کفش های پا بسته همیشه باید هنگام کار پوشیده شوند.

برای محافظت از پاهای خود باید شلوار بلند نیز پوشیده شود.

هرگز در هنگام آزمایش غذا نخورید و بنوشید

 

2.مواد شیمیایی را با خیال راحت ذخیره کنید و هر کدام را برچسب بزنید.

 

مواد شیمیایی قابل اشتعال و خورنده برای جلوگیری از آتش سوزی و انفجار باید در یک کابینت مخصوص نگهداری شوند. این مواد شیمیایی همچنین باید در ظروف جداگانه در داخل کابینت نگهداری شوند تا از واکنش آنها با یکدیگر جلوگیری شود. هرگز مواد شیمیایی را در نزدیکی وسایل خانگی مانند غذا و نوشیدنی ذخیره نکنید. حتماً هر ماده شیمیایی و محلول را نیز برچسب بزنید.

نام مواد شیمیایی یا محلول ، غلظت محلول ، pH ، تاریخ تهیه محلول و سایر اطلاعات مربوط به هر برچسب را درج کنید.

از ظرف مناسب برای مواد شیمیایی خود استفاده کنید. ظروف مقاوم در برابر مواد شیمیایی و مقاوم در برابر مواد را انتخاب کنید. برخی از اسیدهای قوی فقط در پلاستیک قابل ذخیره هستند ، در حالی که سایر مواد شیمیایی ممکن است نیاز به شیشه داشته باشند.

 

3.یک اطفای حریق را نزدیک خود نگه دارید

همیشه یک اطفای حریق و یک آشکارساز دود  درنزدیکی خود داشته باشید. از یک خاموش کننده آتش استفاده کنید که در برابر آتش سوزی ABC یا BC کار کند (می تواند برای فلزات خورنده باشد ، اما برای مواد شیمیایی ، الکتریکی و مواد سوز معمولی مفید است). اینها به بهترین وجه در برابر آتش سوزی های شیمیایی عمل می کنند ، اما در برابر آتش سوزی های قلیایی (پایه) یا اسیدهای قوی مؤثر نیستند.

وضعیت خاموش کننده آتش و ردیاب دود را یک بار در ماه بررسی کنید تا مطمئن شوید که هر دو در حالت کار قرار دارند.

هرگز آب را روی یک اسید قوی نریزید. منفجر خواهد شد

 

4.کیت نشت درست کنید

نشت لامپها در آزمایشگاه اجتناب ناپذیر است و داشتن کیت نشتی به شما کمک می کند تا نشت از ریخت و پاش تبدیل به چیزی مهم شود. کیت ریخته گری خود را به راحتی در دسترس نگه دارید .یک کیت ریخته گری تهیه کنید که شامل موارد زیر باشد:

دستکش لاتکس

محافظت از چشم که طرفین چشم شما را می پوشاند

پیش بند یا کت آزمایشگاهی

قلم مو (برای شیشه های شکسته نیز مفید است)

مواد جاذب: شن و ماسه یا خاک رس و لنتهای جاذب

مواد خنثی کننده: جوش شیرین برای لکه های اسیدی. اسید سیتریک برای لکه های اساسی

 

برخی از وسایل مورد نیاز آزمایشگاه خانگی:

بطری های شیشه ای
لوله های فلزی یا پلاستیکی
چوب لباسی برای سیم: شما می توانید با انبردست این موارد را به تعدادی از بسته های مفید تبدیل کنید
سینی مخزن: برای برخورد با شیشه مذاب یا اشتعال یک ماده.
ظروف پلاستیکی
دستکش
جعبه (برای ذخیره سازی)
لباس یا لباس قدیمی برای تمیز کردن / پولیش کردن
پین های پارچه ای
میله های شیشه ای یا استیل
گیره ها
چراغ قوه
چسب سوپر
-شمع
قلم مو – وسیله تمیز کردن
-قوطی اسپری
سطل پلاستیکی زباله
دستگاه پخش کننده صابون مایع
-نشانگر دائمی
-دستمال توالت
-قطره چکان داروهای شیشه ای
-انبر
-مشعل
-قیچی
– موچین

6 دیدگاه دربارهٔ «آزمایشگاه خانگی;

  1. از شما برای تهیه و تحویل مطمئن اسید استیک که نیازهای صنعتی خاص من را برآورده می کند، سپاسگزارم.

    پاسخ
  2. من از تعهد شما برای اطمینان از نگهداری و نگهداری مناسب مواد شیمیایی عمدهبرای حفظ کیفیت آنها قدردانی می کنم.

    پاسخ
  3. سلام چه مواد شیمیایی برای ازمایش گاه خانگی لازم هست ؟
    و در حد کم اونارو از کجا میسه تهیه کرد ؟
    ممنون از نوشته خوبتون

    پاسخ
    • سلام
      انتخاب مواد بستگی به کاربرد و آزمایشی که طراحی کردید و میخواهید انجام بدید داره
      مواد رو هم میتونید از خود ما تهیه بفرمایید

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید