مواد اولیه صنایع شوینده

شوینده ها محصولاتی هستند که با از بین بردن آلودگی ها نظافت را به ارمغان می آورند. آنها سهم زیادی در زندگی روزمره ما دارند. مواد شوینده عمدتاً برای تمیز کردن استفاده می شوند و انواع مختلفی دارند.

منبع اصلی مواد شوینده
اولین سازندگان صابون و مواد شوینده از خاکستر گیاهان برای تولید مواد قلیایی استفاده می کردند. امروزه آنها از طریق جریان برق بوسیله آب نمک برای تولید هیدروکسید سدیم  (aOH) یا سود سوزآور و هیدروکسید پتاسیم  (KOH)یا پتاس سوزآور تولید می شوند. اینها متداول ترین مواد قلیایی هستند که در صابون ها و مواد شوینده استفاده می شوند.

سه نوع شوینده
آنها اغلب بر اساس بار مولکول یا یون طبقه بندی می شوند، سه دسته اصلی مواد شوینده آنیونی، خنثی و کاتیونی هستند. شوینده های آنیونی بیشتر برای شوینده های لباس های خانگی استفاده می شوند. مواد شوینده یون ها یا مولکول هایی هستند که دارای اجزای قطبی و غیر قطبی هستند.

انواع مواد اولیه
بر پایه گیاه مانند سبزیجات، میوه ها، گل ها، چوب، رزین، لاتکس از گیاهان و درختان به دست می آیند. مواد حیوانی مانند چرم، گوشت، استخوان، شیر، پشم، ابریشم همگی از حیوانات به دست می‌آیند. بر پایه معدن نیز موادی مانند مواد معدنی، فلزات، نفت خام، زغال سنگ و غیره هستند.