مواد اولیه صنایع غذایی

تهیه مواد اولیه غذایی از نیازهای اصلی صنایع غذایی است و نقش بسیار مهمی در زنجیره تامین دارد.

مواد اولیه در صنایع غذایی نقش های متفاوتی را ایفا می نمایند. برخی نقش عامل بافر، امولسیفایر، عامل کف کننده و تثبیت کننده، طعم و رنگ دهنده و نگهدارنده دارند. مواد شیمیایی می توانند به طرق مختلف در غذای ما بکار روند. برخی از مواد ممکن است در هنگام تولید، حمل و نقل یا نگهداری محصولات غذایی استفاده شوند. این مواد شامل آفت کش ها، مواد نگهدارنده و رنگ آمیزی، داروهای دامپزشکی و مواد موجود در مواد بسته بندی می شود.

سه دسته از نگهدارنده های شیمیایی وجود دارد که معمولا در غذاها استفاده می شود: بنزوات ها (مانند بنزوات سدیم) نیتریت ها (مانند نیتریت سدیم) سولفیت ها (مانند دی اکسید گوگرد).

ملاک اصلی استفاده از مواد اولیه، در دسترس بودن مشخصات کامل و دقیق از نظر کیفیت، ایمنی و اصالت است. این ویژگی ها شامل اطلاعات درباره طیف گسترده ای از شاخص ها، از جمله ترکیب شیمیایی و خواص فیزیکوشیمیایی، ساختار، ویژگی های حسی و در برخی موارد، منشاء آنها است. با توجه به اینکه اکثر غذاهای کاربردی و مواد مغذی غذایی نه تنها در داخل کشور تولید می شوند بلکه اغلب در بازارهای جهانی عرضه می شوند، استفاده از مود اولیه غذایی مورد اطمینان و باکیفیت با برندی معتبر ضروری بنظر می رسد.

یکی از اجزای اصلی در هر زنجیره، تامین مواد خام، مواد فرآوری نشده، اجزا یا مواد شیمیایی مورد نیاز برای تولید یا ساخت محصول است. مدیریت صحیح مواد اولیه در تولید محصولات غذایی باکیفیت، بسیار مهم است.