خرید سدیم بنزوات مصارف صنعتی و در همه ی گرید ها

سدیم بنزوات

شرکت بیسموت » مواد اولیه صنایع غذایی » خرید سدیم بنزوات مصارف صنعتی و در همه ی گرید ها

  1. قیمت های درج شده در سایت از تاریخ بروز رسانی قیمت به مدت 24 ساعت دارای اعتبار می‌باشد.
  2. قیمت های درج شده در سایت برای مقادیر بالای یک تن میباشد.
  3. ارسال به تمامی نقاط ایران با باربری و ماشین مستقیم است. هزینه ارسال طبق قبض باربری در محل تحویل توسط تحویل گیرنده مستقیم به باربری پرداخت میشود.
  4. قبل از خروج کالا از انبار از سالم بودن و تطابق آن مطمئن شوید. پس از خروج کالا از انبار، این مجموعه هیچگونه مسئولیتی در قبال آسیب دیدگی محموله ندارد.
  5. هزینه‌ی انبارداری و حمل بر عهده مشتری می‌باشد.
  6. درصورت عدم مطابقت کالا با آنالیز، خریدار موظف است حداکثر تا 3 روز کاری پس از خرید، مستندات خود را به فروشنده ارائه نماید. در غیر این صورت فروشنده تعهدی بابت مرجوعی کالا ندارد.

بنزوات سدیم یک ماده نگهدارنده برای برخی از محصولات بسته بندی شده و محصولات مراقبت شخصی برای افزایش طول عمر مفید آن ها است. بعضی از مردم ادعا می کنند که بنزوات سدیم یک افزودنی بی ضرر است، در حالی که بعضی دیگر آن را به سرطان و سایر مشکلات بهداشتی مرتبط می دانند.

این مقاله یک مرور کلی از بنزوات سدیم، از جمله استفاده و نگرانی های احتمالی استفاده از آن را برای شما شرح می دهد.

بنزوات سدیم چیست؟

بنزوات سدیم، که به عنوان بنزن کربوکسیلات سدیم نامیده می شود، یک مشتق بنزوات موثر و نمک سدیم آلی است. با فرمول تجربی C7H5NaO2، نمک سدیم اسید بنزوئیک است که دارای یک حلقه بنزن است که با یک گروه کربوکسیلات (-COONa) جایگزین شده است. این پودر کریستالی، دانه‌ای یا آمورف، بسته به نوع آماده‌سازی آن، به دلیل ماهیت یونی کاتیون سدیم و آنیون کربوکسیلات، حلالیت بالای آن در آب مشخص می‌شود و کاربردهای بی‌شماری آن را در شرایطی که حلالیت در آن اهمیت دارد، تسهیل می‌کند. قدرت آن به عنوان یک نگهدارنده به یکپارچگی معماری مولکولی آن نسبت داده می شود، که در صورت تفکیک، به یون بنزوات اجازه می دهد تا در فعالیت های ضد میکروبی شرکت کند. بنزوات سدیم یک پودر کریستالی بی بو است که با ترکیب اسید بنزوئیک و سدیم هیدروکسید به بنزوات تبدیل می شود.

خرید بنزوات سدیم

شرکت بیسموت وارد کننده و عرضه کننده انواع مواد شیمیایی در گرید های محتلف است. یکی از این مواد سدیم بنوزات است که کاربرد زیادی در صنایع غذایی به عنوان نگهدارنده دارد و شما می توانید برای استعلام قیمت روز، مشاوره با مشاوران ما در زمینه ی مواد اولیه صنایع غذایی و خرید سدیم بنزوات و دیگر مواد مورد نیازتان با همکاران ما در شرکت بیسموت با شماره 021-28422797 در تماس باشید.

Sodium benzoate

مزایای سدیم بنزوات

بنزوات سدیم به عنوان یک نگهدارنده مقرون به صرفه عمل می کند زیرا در غلظت های پایین قوی است و دارای طیف گسترده ای از فعالیت ضد میکروبی است و طول عمر کالاهای مصرفی را با حداقل تغییرات محصول تضمین می کند. مزیت اقتصادی آن به دلیل دوز نسبتاً پایین مورد نیاز برای مهار رشد قارچ‌ها، باکتری‌ها و مخمرها است که باعث افزایش ماندگاری طیف وسیعی از محصولات، از نوشیدنی‌ها تا چاشنی‌ها می‌شود و در نتیجه باعث کاهش ضایعات مواد غذایی و افزایش ایمنی غذا می‌شود. این اثربخشی به کاهش هزینه‌های کلی تولید تبدیل می‌شود، زیرا نیاز به روش‌ها و مواد گران‌تر نگهداری را کاهش می‌دهد. همچنین این ماده ویژگی های فیزیکی و شیمیایی مناسبی دارد که باعث کاربرد گسترده ان در صنایع غذایی شده است. در ادامه به برسی این ویژگی ها می پردازیم

مشخصات فیزیکی

  • وزن مولکولی: 144.11 گرم بر مول
  • شکل ظاهری: پودر یا گرانول سفید، کریستالی
  • بو: بی بو یا با رایحه کمی بنزآلدئیدی
  • چگالی: تقریباً 1.44 گرم بر سانتی متر مکعب
  • نقطه ذوب: 410 درجه سانتی گراد (تجزیه می شود)
  • نقطه جوش: قابل استفاده نیست (قبل از جوشیدن تجزیه می شود)
  • حلالیت در آب: 62.69 گرم در 100 میلی لیتر (در دمای 25 درجه سانتی گراد)
  • pH: محلول آبی در حالت اشباع حدود 7 است (خنثی)
  • فشار بخار: در دمای اتاق ناچیز است

خواص شیمیایی

  • پایداری: در دماها و فشارهای معمولی پایدار است
  • واکنش پذیری: با عوامل اکسید کننده قوی و اسیدهای قوی واکنش می دهد
  • تجزیه: هنگامی که حرارت داده می شود تا تجزیه شود، بخارهای سمی مونوکسید کربن، دی اکسید کربن و اکسیدهای سدیم منتشر می کند.
  • ویژگی اسید/باز: به دلیل وجود آنیون کربوکسیلات، خواص اساسی را از خود نشان می دهد.

نحوه تولید

در تولید صنعتی بنزوات سدیم، مسیر مصنوعی اولیه با خنثی سازی اسید بنزوئیک آغاز می شود. گروه عاملی اسید کربوکسیلیک در اسید بنزوئیک (C6H5COOH) با هیدروکسید سدیم (NaOH)، یک باز، در یک محیط آبی واکنش می دهد. این واکنش خنثی سازی به صورت شیمیایی به صورت زیر نشان داده می شود:

C6H5COOH(aq)+NaOH(aq)C6H5COONa(aq)+H2O(l)

این معادله تبدیل مولکول بنزوئیک اسید را به مشتق نمک سدیم، بنزوات سدیم (C6H5COONa) و آب مشخص می‌کند. این واکنش گرمازا است و منجر به تشکیل محلول آبی بنزوات سدیم می شود. در فاز بعدی، بنزوات سدیم از مخلوط واکنش جدا می شود. این جداسازی معمولاً از طریق کاهش حلالیت بنزوات سدیم در محلول با سرد کردن و ایجاد تبلور انجام می شود.

خرید سدیم بنزوات

بنزوات سدیم خوراکی

بنزوات سدیم خوراکی به عنوان یک نگه دارنده و یک ماده ی افزودنی، به مواد غذایی افزوده میشود. بنزوات سدیم خوراکی به صورت یک پودر کریستالی و بی بو تولید و به دست مصرف کننده داده میشود .

علت استفاده از Sodium benzoate در مواد غذایی

بنزوات سدیم رشد باکتری های مضر و میکروب های موجود در مواد غذایی را مهار می کند، بنابراین باعث جلوگیری از فساد می شود. بنزوات سدیم خوراکی، به ویژه در ماندگاری غذاهای اسیدی موثر است، بنزوات سدیم به عنوان یک ماده افزودنی غذایی در سطح بین المللی مورد تأیید می باشد و به شماره شناسه 211 به آن اختصاص داده می شود.

به عنوان مثال، در محصولات غذایی اروپا به عنوان E211 ذکر شده است! بنابراین، بنزوات سدیم خوراکی معمولاً در مواد غذایی مختلفی مانند، آب لیموهای شیشه ای، ترشی، ژله، سس سالاد، سس سویا و سایر چاشنی ها استفاده می شود.

بیشترین کاربرد آن در غذاهایی مانند سس سالاد، نوشیدنی های گازدار (اسید کربنیک) ، مربا و آب میوه ( اسید سیتریک ) ، ترشی، چاشنی ها است.

کاربردهای مختلف در صنایع مختلف

گذشته از استفاده آن در مواد غذایی و نوشیدنی های فرآوری شده، بنزوات سدیم در برخی داروها، لوازم آرایشی، محصولات مراقبت شخصی و محصولات صنعتی نیز اضافه می شود.

در ادامه نگاهی دقیق تر به کاربردهای مختلف آن خواهیم داشت.

غذاها و نوشیدنی ها

بنزوات سدیم اولین ماده نگهدارنده تایید شده توسط سازمان غذا و دارو FDA در مواد غذایی است و هنوز هم یک ماده افزودنی غذایی مورد استفاده در بسیاری از غذاها است. این طبقه بندی به عنوان کلی شناخته شده به عنوان ماده ایمن (GRAS) طبقه بندی می شود، به این معنی که متخصصان هنگام استفاده از آن به عنوان افزودنی، آن را بی خطر می دانند.

بنزوئیک اسید معمولاً به دلیل حلالیت در آب ، مستقیماً مورد استفاده قرار نمی گیرد. غلظت آن به عنوان ماده نگهدارنده مواد غذایی توسط FDA در ایالات متحده به ۰/۱ درصد از وزن بدن انسان محدود می شود.

داروها

حفظ یکپارچگی دارو با مهار رشد میکروارگانیسم های بالقوه مضر که می توانند ایمنی و کارایی فرمولاسیون را به خطر بیندازند، موثر است. علاوه بر نقش نگهدارنده، بنزوات سدیم به عنوان یک ماده کمکی برای افزایش پایداری کلی مواد فعال دارویی (API) و حفظ ماندگاری دارو عمل می‌کند. اغلب در شربت های خوراکی، تزریقی و محلول های موضعی استفاده می شود. علاوه بر این، بنزوات سدیم به دلیل نقش درمانی آن در درمان هیپرآمونمی شناخته شده است، جایی که با اتصال به اسیدهای آمینه و ترویج دفع آنها عمل می کند و در نتیجه به کاهش سطح آمونیاک بالا در خون کمک می کند. این عملکرد دوگانه، هم به عنوان یک نگهدارنده و هم به عنوان یک عامل فعال در زمینه های درمانی خاص، بر کاربرد همه کاره آن در حوزه دارویی تاکید می کند.

مقادیر بیشتری از بنزوات سدیم برای درمان سطح بالای آمونیاک خون نیز تجویز می شود. آمونیاک یک ماده جانبی برای تجزیه پروتئین است و ممکن است در برخی شرایط پزشکی سطح خون، به شدت خطرناک شود!

سایر کاربرد های دارویی این ماده عبارتند از:

  • اسکیزوفرنی: در یک مطالعه شش هفته ای در مبتلایان به اسکیزوفرنی ، روزانه 1000 میلی گرم بنزوات سدیم در کنار داروهای درمانی استاندارد استفاده شد و علائم را 21 درصد در مقایسه با داروی اصلی کاهش می دهد.
  • مولتیپل اسکلروز (MS): مطالعات و آزمایشات اخیر نشان می دهد که بنزوات ممکن است پیشرفت بیماری MS را آهسته تر کند. که ممکن است شامل تحریک تولید میلین، پوشش عصبی محافظ آسیب دیده در بیماری MS باشد.
  • افسردگی: در یک مطالعه موردی شش هفته ای، یک مرد مبتلا به افسردگی، روزانه 500 میلی گرم بنزوات سدیم ایرانی به آن دادند و علائم 64٪ بهبود یافته و اسکن های MRI بهبود ساختار مغز مربوط به کمتر شدن افسردگی را نشان می داد.
  • اختلال ترس: نگامی که یک زن مبتلا به اختلال ترس که با اضطراب، درد شکم، سفتی در قفسه سینه و تپش قلب همراه است را روزانه 500 میلی گرم بنزوات سدیم دادند، علائم ترس وی در شش هفته 61٪ کاهش یافت.

استفاده های دیگر سدیم بنزوات

بنزوات سدیم معمولاً به عنوان ماده نگهدارنده در لوازم آرایشی و لوازم شخصی مانند محصولات مو، دستمال مرطوب بچه، خمیر دندان و دهانشویه مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین دارای مصارف صنعتی نیز می باشد و یکی از مهمترین کاربردهای آن جلوگیری از خوردگی و خنک کننده های موتورهای اتومبیل است! علاوه بر این، از بنزوات به عنوان تثبیت کننده موثر در تقویت و استحکام برخی از انواع پلاستیک ها استفاده شود.

سلامت و امنیت در انسان

در ایالات متحده، بنزوات سدیم معمولاً توسط سازمان غذا و دارو به عنوان ماده ایمن (GRAS) شناخته می شود. برنامه بین المللی ایمنی شیمیایی در دوزهای 647-825 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن در روز هیچ تأثیر منفی در انسان ندارد.

فرمول مولکولی سدیم بنزوات

فرایند بنزوات در بدن انسان

بدن انسان با ترکیب بنزوات سدیم با گلیسین به سرعت به هیپوریک اسید تجربه و سپس دفع می شود. سوخت و ساز بدن برای این کار با تبدیل بنزوات توسط بوتیرات-CoA لیگاز به یک محصول واسطه، بنزوئیل-CoA ، [25] آغاز می شود که سپس توسط گلیسین N-acyltransferase به اسید هیپوریک متابولیزه می شود.

آیا بنزن موجود در نوشیدنی ها خطرناک است؟

سازمان غذا و داروی آمریکا تجزیه و تحلیل های جدیدتری در مورد محصولات منتشر نکرده است اما اظهار داشته است که سطح پایین بنزن موجود در نوشیدنی ها خطری برای سلامتی ندارد. با این وجود، مطالعات طولانی مدت که به بررسی رابطه بین مصرف مرتب بنزن و خطر ابتلا به سرطان وجود دارد می پردازند.

ارتباط بنزوات سدیم با بیش فعالی

تحقیقات منتشر شده در سال 2007 برای آژانس استاندارد مواد غذایی بریتانیا (FSA) نشان می دهد که برخی از رنگهای خوراکی مصنوعی، هنگامی که با بنزوات سدیم ترکیب شده اند، ممکن است با رفتار بیش فعالی مرتبط باشند. نتایج در مورد بنزوات سدیم متناقض بودند، بنابراین FSA مطالعه بیشتر را توصیه کرد.

جیم استیونسون از دانشگاه ساوتهمپتون ، اظهار داشت: “نتایج حاکی از آن است که مصرف برخی از مخلوط های رنگ های غذایی مصنوعی و نگهدارنده بنزوات سدیم با افزایش رفتار بیش فعالی در کودکان همراه است. بسیاری از تأثیرات دیگر در کار است اما این  موضوع حداقل عوارض آن است که می توان از آن جلوگیری کرد.

ارتباط بنزوات سدیم با سرطان

نگرانی بزرگ در مورد استفاده از بنزوات سدیم، توانایی آن در تبدیل به بنزن، یک ماده سرطان زا شناخته شده است. بنزن می تواند در نوشابه و نوشیدنی های دیگری که حاوی بنزوات سدیم و ویتامین C هستند (اسید اسکوربیک) تشکیل شود. نکته قابل توجه این که نوشیدنی های رژیمی بیشتر مستعد تشکیل بنزن هستند، زیرا قند موجود در سدیم های معمولی و نوشیدنی های میوه ای ممکن است تشکیل آن را بیشتر کند.

سایر عوامل محیطی از جمله قرار گرفتن در معرض گرما و نور و همچنین مدت زمان طولانی تر ذخیره سازی می توانند سطح بنزن را افزایش دهند.

در سال 2005 ، 10 از 200 نوشابه و سایر نوشیدنی های میوه ای آزمایش شده توسط FDA حاوی بیش از 5 قسمت در هر میلیارد (ppb) بنزن بودند که این میزان برای آب آشامیدنی سالم تعیین شده توسط سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) است.

تغییر میکروبیوتای روده

علاوه بر این، به عنوان یک نگهدارنده، ممکن است میکروبیوتای روده را تغییر دهد و به طور بالقوه بر سیستم ایمنی و هضم تأثیر بگذارد.

جایگزین های سدیم بنزوات

سوربات پتاسیم: برای مهار کپک ها و مخمرها در بسیاری از غذاها مانند پنیر، شراب، ماست، گوشت های خشک شده و محصولات پخته شده استفاده می شود. این ماده به جای بنزوات سدیم توسط تولیدکنندگانی که به دنبال کاهش محتوای سدیم در محصولات خود هستند انتخاب شده است.

سدیم بزنوات برای درمان بیماری ها

 

عوارض جانبی استفاده زیاد دارویی از Sodium benzoate

با وجود مزایای زیاد، بنزوات سدیم می تواند عوارض جانبی از جمله تهوع، استفراغ و درد شکم نیز داشته باشد. علاوه بر این، دوزهای دارویی بنزوات سدیم ایرانی ممکن است بدن آمینو اسید کارنیتین را که نقش مهمی در تولید انرژی دارد، از بین ببرد. که ممکن است مصرف مکمل کارنیتین را ضروری کند.

به همین دلایل، بنزوات سدیم فقط در دوزهای دقیق کنترل شده و با نظارت مداوم پزشک، به عنوان داروی تجویز شده باید مصرف شود.

ایمنی کلی استفاده از سدیم بنزوات

FDA اجازه می دهد تا غلظت 0.1٪ بنزوات سدیم بر وزن، در غذاها و نوشیدنی ها باشد. در صورت استفاده از آن باید در لیست مواد تشکیل دهنده محصول موجود باشد. بدن شما بنزوات را جمع نمی کند. در عوض، شما آن را طی 24 ساعت در ادرار خود دفع می کنید که به ایمنی بدن شما کمک می کند.

هنوز هم ممکن است برخی از افراد نسبت به این افزودنی حساس تر باشند. اگر گمان می کنید به بنزوات سدیم حساسیت دارید، با پزشک مشورت کنید.

در مورد بنزوات سدیم و استفاده در محصولات مراقبت شخصی، گروه کاری محیط زیست این افزودنی را در سطح خطر 3 در مقیاس 0 تا 10 قرار می دهند، به این معنی که خطر کلی استفاده از آن نسبتاً کم است.

بنزوات سدیم و استفاده از ان بی خطر تلقی می شود، و معمولاً افراد از ADI ۰ .2 ۲/۲۷ میلی گرم در هر (۰-۵ میلی گرم در کیلوگرم) از وزن بدن بیشتر نمی شود، اگرچه ممکن است برخی از افراد حساس تر باشند. این افزودنی با افزایش خطر ابتلا به مشکلات بهداشتی مانند التهاب ، ADHD و چاقی مرتبط بوده است، اما تحقیقات بیشتری لازم است.

سخن آخر

به یاد داشته باشید که برخی از مواد افزودنی با اتمام مطالعات جدید، تأیید عمومی به عنوان Safe (GRAS) شناخته شده خود را از دست می دهند، بنابراین ادامه ارزیابی ایمنی آن و تشخیص تنوع فردی نحوه تحمل این افزودنی مهم است.

صرف نظر از این همیشه عاقلانه است که مصرف غذاهای فرآوری شده را به حداقل برسانید و محصولات مراقبت شخصی را با کمترین افزودنی های ساخته شده توسط انسان و مواد طبیعی بیشتری انتخاب کنید.

منبع:

https://www.healthline.com/nutrition/sodium-benzoate#bottom-line

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sodium_benzoate

3 دیدگاه دربارهٔ «خرید سدیم بنزوات مصارف صنعتی و در همه ی گرید ها;

  1. من از تحویل به موقع پودر کلر سپاسگزارم، که به من اجازه داد تا گردش کار یکپارچه را حفظ کنم.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید