خرید مونو آمونیوم فسفات

مونو امونیوم فسفات

شرکت بیسموت » کود های شیمیایی » خرید مونو آمونیوم فسفات

قیمت مونو آمونیوم فسفات چینی75000 تومان
تاریخ به روز رسانی قیمت1402.12.13 
شماره تماس برای خرید 021-28422797
  1. قیمت های درج شده در سایت از تاریخ بروز رسانی قیمت به مدت 24 ساعت دارای اعتبار می‌باشد.
  2. قیمت های درج شده در سایت برای مقادیر بالای یک تن میباشد.
  3. ارسال به تمامی نقاط ایران با باربری و ماشین مستقیم است. هزینه ارسال طبق قبض باربری در محل تحویل توسط تحویل گیرنده مستقیم به باربری پرداخت میشود.
  4. قبل از خروج کالا از انبار از سالم بودن و تطابق آن مطمئن شوید. پس از خروج کالا از انبار، این مجموعه هیچگونه مسئولیتی در قبال آسیب دیدگی محموله ندارد.
  5. هزینه‌ی انبارداری و حمل بر عهده مشتری می‌باشد.
  6. درصورت عدم مطابقت کالا با آنالیز، خریدار موظف است حداکثر تا 3 روز کاری پس از خرید، مستندات خود را به فروشنده ارائه نماید. در غیر این صورت فروشنده تعهدی بابت مرجوعی کالا ندارد.

مونو آمونیوم فسفات (MAP) که به آمونیوم دی هیدروژن فسفات (ADP) نیز معروف است، یک ترکیب شیمیایی با فرمول(NH4)(H2PO4) است که به عنوان ماده اصلی کودهای کشاورزی، برخی از خاموش کننده های آتش و همچنین کاربردهای چشم‌گیری در نورشناسی و الکترونیک دارد.

گوش دادن به پادکست زیر را به شما پیشنهاد میکنیم. دراین پادکست اطلاعات کاملی از مونو آمونیوم فسفات آمده است.

خرید مونو آمونیوم فسفات

برای خرید مونو آمونیوم فسفات چینی به صورت عمده و همچنین استعلام قیمت با ما تماس بگیرید و یا  از طریق پیام رسان ها ثبت سفارش کنید تا در اولین فرصت با شما تماس بگیریم.

گرید کشاورزی، صنعتی
موجودی 100 تن در انبار✅
کشور تولید کننده چین
محل انبار انبار شورآباد
بسته بندی کیسه های 25 کیلویی
شماره تماس برای خرید  02128422797
فرمول شیمیایی (NH4)(H2PO4)
نام انگلیسی   Monoammonium phosphate (MAP)
قابلیت ارسال به سراسر کشور دارد✅

شماره تماس سریع برای خرید مونو آمونیوم فسفات (بهترین قیمت کود مونو آمونیوم فسفات) : 021-28422797

آنالیز مونو آمونیوم فسفات

برای مطالعه ی آنالیزمونو آمونیوم فسفات می توانید فایل آن را از اینجا دانلود کنید. شرکت بیسموت تطابق کامل بار با آنالیز را به شما همراهان گرامی تضمین می دهد.

مونو آمونیوم فسفات چیست؟

 

مونو آمونیوم فسفات در آب محلول و در اتانول تقریبا نامحلول است. ساختار بلوری این ترکیب به عنوان نمک بدون آب در سیستم‌های تتراگونال(چهارضلعی) و شکل ظاهری این ترکیب، دستگاه بلوری چهارگوشه سفید است. مونو آمونیوم فسفات جامد در عمل می‌تواند تا دمای 200 درجه سانتی گراد یک ترکیب پایدار تلقی شود و هنگامی به گاز آمونیاک و فسفریک اسید مذاب تجزیه میشود که شرایط دمایی 125 درجه سانتی گراد و فشار جزئی آمونیاک 0.05 میلیمتر جیوه باشد. این ترکیب کاربردهای متفاوتی دارد که در ادامه به آن می پردازیم اما مهم ترین آن ها کاربرد در صنایع کشاورزی بعنوان کود است. محلول مونو آمونیوم فسفات یک محلول اسیدی با PH 4.7 در غلظت 0.1% و 4.2 در غلظت 5% است.

MPA

تهیه و تولید مونوآمونیوم فسفات

مونو آمونیوم فسفات به صورت صنعتی با واکنش اگزوترمیک (گرماده) فسفریک اسید و آمونیاک با نسبت مناسب تهیه می‌شود و در ابتدا به صورت کریستالی است سپس رسوب می‌کند.

NH3+H2PO4→(NH4)(H2PO4)

واکنش شیمیایی تولید MAP در بالا آمده است.

خواص فیزیکی مونو آمونیوم فسفات

CAS number 7722-76-1
فرمول شیمیایی (NH4)(H2PO4)
جرم مولی 115.025g/mol
ظاهر کریستال سفید
بو بوی خاصی ندارد
چگالی 1.8g/cm³
نقطه ذوب 190ºC
حلالیت در آب 28g/dL(10°C)

36g/dL(20ºC)

44g/dL(30°C)

56g/dL(40°C)

66g/dL(50°C)

حلالیت نامحلول در اتانول و استون
ضریب شکست نور 1.525
ساختار کریستال تتراگونال

 

کاربرد های مونو آمونیوم فسفات

1)کشاورزی

کود مونو آمونیوم فسفات بیشترین سهم مصرف این ماده را در بازار دارد. مونو آمونیوم فسفات عناصر ازت و فسفر را درون خاک به شکل قابل استفاده‌ای برای گیاهان تامین می‌کند. برچسب NPK این ماده  0-61-12 (0-27-12) به این معنی است که این کود حاوی 12% وزن نیتروژن عنصری (اسمی) و 61% فسفر پنتواکسید یا 27% فسفر عنصری است. این ترکیب به علت سهم زیاد فسفر یک کود فسفره تلقی می شود. این کود در خاک مرطوب در آب حل شده و به یون های محلول سازنده خود تقسیم می شود. در این صورت می تواند نیتروژن و فسفر مورد نیاز گیاه را تامین کند.

بهترین زمان مصرف کود مونو آمونیم فسفات در فصل های بهار و پاییز است. این کود را معمولا در نزدیکی ریشه درخت یا در لایه های سطحی خاک استفاده می کنند.

شما میتوانید برای کسب اطلاعات در رابطه با دیگر کود های شیمیایی به وبلاگ ما و بخش خرید کود شیمیایی مراجعه کنید.

Fertiliser خرید مونو آمونیوم فسفات

2)کپسول‌های آتش‌نشانی

مونو آمونیوم فسفات جزئی از پودر ABC در برخی از خاموش کننده‌های آتش‌نشانی شیمیایی خشک نیز هست.

3)نورشناسی

خرید مونو آمونیوم فسفات به دلیل خاصیت تجزیه‌پذیری موجود در آن، یک کریستال پرکاربرد در زمینه نوری است. به عنوان یک نتیجه از ساختار کریستالی تتراگونال، این ماده دارای تقارن نوری تک محوره منفی با شاخص‌های شکست انعطاف‌پذیر معمولی 1.522و  در طول موج نوری 1.478 است.

Electronics lab Eksma خرید مونو آمونیوم فسفات

4)الکترونیک

بلورهای خرید مونو آمونیوم فسفات خاصیت پیزوالکتریک دارند، خاصیتی که در بعضی مبدل‌های سونار فعال مورد نیاز است(جایگزین مبدل‌هایی هستند که از magnetostriction استفاده می‌کنند). در دهه 1950 کریستال‌های ADP کریستا‌ل‌های نمکی کوارتز و روچل را در مبدل‌ها جایگزین کردند زیرا کارکرد آنها ساده‌تر از کوارتز است و برخلاف نمک روچل، ظریف نیستند.

5)اسباب بازی‌ها

خرید مونو آمونیوم فسفات نیز یک ماده‌ی محبوب برای رشد کریستال تفریحی است که به عنوان کیت‌های اسباب بازی با رنگ‌های مختلفی مخلوط می‌شود.

تفاوت مونو آمونیوم فسفات و دی آمونیوم فسفات

فسفات‌ها ترکیباتی متشکل از فسفریک اسید می‌باشند. این ترکیبات را می‌توان به دو گروه تقسیم نمود. در گروه اول این نمک‌‎ها معمولا حاوی یون فسفات ، یون هیدروژن فسفات یا یون دی هیدروژن فسفات  با سدیم و کلسیم می‌باشند. گروه دوم از استرها تشکیل شده‌اند و در آنها اتم‌های هیدروژن موجود در ساختار فسفریک اسید با گروه‌های آلی مانند اتیل  یا فنیل جایگزین شده‌اند؛ اما گروه اول نسبت به گروه دوم رایج‌تر می‌باشند. در این بخش به بررسی دو مورد از مهمترین نمک‌های فسفاته MAP و DAP و کاربرد آن‌ها در کشاورزی می‌پردازیم.

هردوی این مواد از نمک‌های فسفاته مهمی به شمار می‌روند که به دلیل دارا بودن مقادیر بالای فسفر، به عنوان کود کاربرد بالایی دارند. مونو آمونیوم فسفات (MAP) از واکنش 1 مول آمونیاک با 1 مول فسفریک اسید ساخته می‌شود اما دی آمونیوم فسفات (DAP) از واکنش 2 مول آمونیاک و 1 موا فسفریک اسید حاصل می‌شود و همین باعث می‌شود که میزان نیتروژن در DAP بیشتر از MAP باشد. هنگام استفاده از MAP خاک اسیدی می‌شود اما DAP خاک را بازی و قلیایی می‌کند.

نام MAP DAP
فرمول شیمیایی (NH4)(H2PO4)

(NH4)2HPO4

pH 4.7 7.8-8
مقدار نیتروژن 11% 18%
مقدار فسفر 48% 46%

 

آیا این اختلاف pH مهم است؟

بله pH یکی از فاکتورهای مهمی است که کشاورزان قبل از اعمال کود باید حتما به آن توجه کنند pH مناسب کشت محصول مد نظرشان است که یکی از اصلی ‎ترین تفاوت میان دو کود مونو آمونیوم فسفات و دی آمونیوم فسفات است. از آنجایی که کود دی آمونیوم فسفات دارای خاصیت قلیایی است افزودن آن به خاک‌هایی که pH بالاتری دارند می‌تواند سبب آزاد شدن مقدار زیادی از آمونیاک شود. این آمونیاک اضافی می‌تواند در گیاه سبب مشکلات جوانه زنی بذر، آسیب دیدگی گیاهچه و خسارات جبران‌ناپذیری به رشد ریشه گیاه شود.  علاوه بر این فسفر توسط گیاهان به دو صورت جذب می‌شود. از آن‌جایی که در خاک‌های حاوی کود مونو آمونیوم فسفات که اسیدیته بیشتر است، مقدار فسفات بسیار بالاتر می‌باشد و جذب فسفر در آنها افزایش می‌یابد.

در دسترس بودن ریزمغذی‌ها

دسترسی گیاه به عناصر ریزمغذی مانند منگنز، آهن و روی معمولاً در محیط‌های اسیدی افزایش می‌یابد. در نتیجه مقدار اسیدیته (pH 4.0) ایجاد شده توسط کود مونو آمونیوم فسفات دسترسی به ریزمغذی‌ها را برای گیاهان افزایش می‌دهد اما خاک‌های قلیایی (pH 8.0) ایجاد شده توسط دی آمونیوم فسفات در دسترس بودن این ریزمغذی‌ها را کاهش می‌دهد.

برای اثبات این موضوع دانشمندان تحقیقات گسترده‌ای را در هنگام پرورش چغندر قند و سویا با این دو ماده انجام دادند. طبق نتایج به دست آمده مقدار منگنز یعنی همان عنصر ریزمغذی در این گیاه ۵ الی ۶ هفته پس از کاشت با کود مونو آمونیوم فسفات بیشتر از کاشت همین گیاهان با دی آمونیوم فسفات بود.

طبق تحقیقات صورت گرفته، نیتروژن اضافی می‌تواند در ثابت نمودن نیتروژن توسط باکتری‌ها یک عامل بازدارنده به شمار رود. علاوه بر این ازت اضافی سبب رشد بیشتر علف در بین محصولاتی مانند حبوبات می‌گردد. در نتیجه حتماً در هنگام کاشت حبوبات از کودهای فسفره با مقدار بالایی از عناصر نیتروژن خودداری گردد.

خرید مونو آمونیوم فسفات

بافت خاک

برای برخی از نهال‌ها احتمال وجود مسمومیت در اثر مقدار اضافی نیتروژن وجود دارد، که معمولاً این احتمال در خاک‌های شنی نیز تشدید می‎گردد. در نتیجه خرید  کود مونو آمونیوم فسفات به دلیل دارا بودن مقدار نیتروژن کمتر می تواند گزینه مناسب تری برای استفاده در این نوع خاک‌ها باشد.

سطح فسفر

اگر بعد از آزمایش های خاک‌شناسی سطح فسفر خاک پایین باشد، استفاده از کودهای فسفره می‌تواند پاسخ سریع‌تری به گیاه بدهد و از تثبیت خاک جلوگیری نماید. در این شرایط استفاده از مونوآمونیوم فسفات بیشتر از سایر کودهای فسفاته توصیه می شود.

توجه نمایید که مسمومیت نیتروژن معمولاً در خاک های با pH بالا و خاک‌های آهکی صورت می گیرد. در این خاک‌ها برای دسترسی سریع عنصر فسفر برای گیاه، از خرید کودهای مونو آمونیوم فسفات استفاده می نمایند.

انحلال پذیری در آب

تحقیقات زیادی نشان می‌دهد که برای رشد بهینه محصولات مقدار انحلال پذیری فسفر در آب باید بیش از ۶۰% برای کودهای حاوی این عنصر باشد. انحلال پذیری این عنصر برای دو کود مونو و دی آمونیوم فسفات به ترتیب ۹۰% و 90.8% گزارش شده است.  از آنجایی که انحلال پذیری فسفر برای این ترکیبات بالای ۶۰% است، از هر دوی این کودها به عنوان کود فسفاته بسته به شرایط می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

حلالیت مواد حاصل از تجزیه شدن

هر دو این کودها در اثر تجزیه شدن می‌توانند محصولات مختلفی را تولید نمایند؛ به عنوان مثال مونو آمونیوم فسفات پس از تجزیه شدن، به دو ماده استروویت (struvite) و دی کلسیم فسفات تجزیه می‌شود و دی آمونیوم فسفات در اثر تجزیه شدن استروویت و آپاتیت کلوئیدی تولید می‌نماید. هر دو محصول واکنش DAP به غیر از خاک‌های اسیدی انحلال‌پذیری مناسبی از خود نشان می‌دهند.

منابع

https://en.wikipedia.org/wiki/Ammonium_dihydrogen_phosphate

https://www.chemicalbook.com/ChemicalProductProperty_EN_CB6131092.htm

https://www.plantproducts.com/us/images/map_haifa_product_sheet.pdf

 

5/5 (1 نظر)

2 دیدگاه دربارهٔ «خرید مونو آمونیوم فسفات;

دیدگاهتان را بنویسید