نانو زئولیت

نانو زئولیت

شرکت بیسموت » نانو » نانو زئولیت

  1. قیمت های درج شده در سایت از تاریخ بروز رسانی قیمت به مدت 24 ساعت دارای اعتبار می‌باشد.
  2. قیمت های درج شده در سایت برای مقادیر بالای یک تن میباشد.
  3. ارسال به تمامی نقاط ایران با باربری و ماشین مستقیم است. هزینه ارسال طبق قبض باربری در محل تحویل توسط تحویل گیرنده مستقیم به باربری پرداخت میشود.
  4. قبل از خروج کالا از انبار از سالم بودن و تطابق آن مطمئن شوید. پس از خروج کالا از انبار، این مجموعه هیچگونه مسئولیتی در قبال آسیب دیدگی محموله ندارد.
  5. هزینه‌ی انبارداری و حمل بر عهده مشتری می‌باشد.
  6. درصورت عدم مطابقت کالا با آنالیز، خریدار موظف است حداکثر تا 3 روز کاری پس از خرید، مستندات خود را به فروشنده ارائه نماید. در غیر این صورت فروشنده تعهدی بابت مرجوعی کالا ندارد.

نانو زئولیت در طبیعت عمدتا در سنگ های آتشفشانی و در اطراف چشمه های آب گرم یافت می شود. پودر نانو زئولیت رنگ روشن (خاکستری تا سفید). مواد او به صورت گرانول خشک یا پودر حمل می شود. هر درجه حاوی ذراتی با ضخامت متوسط ​​و سطح است. از حدود 60 زئولیت موجود در زمین به عنوان مواد معدنی ، نه مورد استخراج شده و از نظر فنی قابل استفاده هستند.

آنها دارای اندازه و شکل منافذ مختلفی هستند و بسته به منطقه مبدأ آنها با یونهای مختلف قلیایی یا قلیایی متفاوت بارگذاری می شوند. محتوای آب نیز متفاوت است.مواد اولیه مورد استفاده مواد داربستی مانند سیلیس ، اسید بوریک یا هیدروکسید آلومینیوم است. این مخلوط های واکنش در کوره گرم می شوند تا زمانی که متبلور شوند. بسته به ترکیب مخلوط واکنش ، سرعت هم زدن و دمای تبلور،انواع مختلفی از زئولیت ها را می توان تولید کرد.

نانو زئولیت و نانو نقره

پیشنهاد میکنیم از بقیه نانو ذرات دیدن فرمائید.

خرید نانو زئولیت

برای خرید نانو زئولیت و استعلام قیمت می توانید با ما تماس بگیرید یا در صورت تمایل ثبت سفارش کنید تا در اولین فرصت با شما تماس بگیریم .

شماره تماس سریع برای خرید نانو ذرات:021-28422797

زئولیت طبیعی

رادیکال های گوگرد S – 2 و S – 3 موجود در زئولیت ها که به ترتیب مسئول رنگ های زرد و آبی آن هستند ، در صورت وجود هر دو رادیکال در نسبت های خاص ، می توانند رنگ سبز نیز ایجاد کنند.حدود 40 نوع زئولیت طبیعی وجود دارد که از مشهورترین آن‌ها می‌توان به clinoptilolite، chabazite، erionite، heulandite، , analcime,mordenite stilbite و phillipsite اشاره کرد.

زئولیت های سنتزی

زئولیتهای سنتزی زئولیتهایی هستند که از ترکیب مواد خاص توسط محققان به دست میآید و سرعت تشکیل آنها سریع است و تکنیکهایی برای سنتز زئولیتها با اندازه کریستالهای کوچک و بزرگ در مدت زمان کوتاه وجود دارد. بیشتر زئولیتهای سنتزی در محیطهای قلیایی و شرایط هیدروترمال در دمای C°200-100 تشکیل میشوند.زئولیتهای طبیعی طی میلیونها سال از نمک دریا و خاکستر آتشفشانهای فعال شده به دست میآیند همچنین دارای اندازه ذرات بزرگتری نسبت به زئولیتهای سنتزی هستند.

 زئولیت طبیعی یا سنتزی

پس موارد استفاده زئولیتهای سنتزی و طبیعی از خواص فیزیکی و شیمیایی آنها منشا میگیرد که آن هم به نوبه خود تابعی از ساختمان بلوری و ترکیب شیمیایی زئولیتهاستتنوع ساختار زئولیتها از جمله داشتن اندازه منافذ بین 2تا 13 آنگستروم، تنوع در شکل با حلقههای مختلف 12-4 حلقه و ارتباط داشتن یا نداشتن بین ساختار شبکهای )حفرههای مرتبط ( باعث شده که در زمینههای مختلف به عنوان یک مادهای مفید مورد استفاده قرار گیرند.

کاربرد زئولیتهای سنتزی در صنعت بیشتر است. از طرفی قیمت کم زئولیت طبیعی نسبت به زئولیت سنتزی سبب شده که در پارهای از کاربردها، زئولیت طبیعی جایگزین زئولیت سنتزی شده و راه را برای توسعه آن در بازار هموار کند. زئولیتهای طبیعی در صنعت سیمان به عنوان پرکنندهها استفاده میشوند.

تشکیل زئولیت

زئولیت ها اجزای اصلی معدنی در سنگ های آتشفشانی تغییر یافته از نظر سن و ترکیب هستند. در تشکیل نانو زئولیت ها، سنگ های آتش فشانی و خاکستر ها با آب های زیر زمینی که قلیایی هم هستند واکنش میدهند .آنها با تغییر عمده شیشه های آتشفشانی در محیط های مختلف زمین شناسی ، در شرایط متغیر ژئوشیمیایی و دما تشکیل می شوند. مدلهای ژنتیکی پیشنهادی رسوبات زئولیت شامل هوازدگی ، دیاژنز در سیستمهای هیدرولوژیک باز یا بسته ، سیستمهای هیدروترمال با درجه حرارت پایین ، محیطهای ماگمایی اولیه و دهانه های ضربه ای است. بیشتر تولید سالانه زئولیت در برنامه های بسیار کم ارزش مانند مواد افزودنی در سیمان پوزولانی و سنگدانه های سبک مصرف می شود.

درجه خلوص نانو زئولیت

نانو زئولیت ها همچنین در محیط های پس از رسوب در دوره هایی از هزاران تا میلیون ها سال در حوضه های کم عمق دریایی متبلور می شوند. زئولیت های طبیعی به ندرت خالص هستند و در درجات مختلف توسط مواد معدنی دیگر ، فلزات ، کوارتز یا سایر زئولیت ها آلوده می شوند. به همین دلیل ، زئولیتهای طبیعی که در آنها یکنواختی و خلوص ضروری است ، از بسیاری از کاربردهای مهم تجاری حذف می شوند.

شایع ترین گونه های زئولیت

شایع ترین گونه های زئولیت ، که ممکن است در کانسارهای قابل استخراج وجود داشته باشد ، کلینوپتیلولیت-هولاندیت ، موردنیت ، چابازیت ، آنالسیم و فیلیپسیت است. ذخایر زئولیت معدنی در بسیاری از کشورهای جهان گسترده است.

ترکیب نانو زئولیت و رس

عوامل مؤثر بر اندازه بلور زئولیت

در واقع،نانو زئولیت های طبیعی غالباً در دمای پایین در سیستم های قلیایی بسته و دریاچه های شور تشکیل می شوند [5]. تبلور در دمای متوسط ​​تأثیر مشخصی بر روی اندازه نهایی بلور زئولیت دارد. علاوه بر این ، تهیه مواد مزوپور در دمای متوسط ​​دارای مزایای اقتصادی و زیست محیطی است.

معرفی نمونه های زئولیت

کلینوپتیلولیت

کلینوپتیلولیت یک زئولیت طبیعی است که از آرایش ریز متخلخل سیلیس و آلومینا تتراهدرا تشکیل شده است. به صورت بلورهای تکتوسیلیکات منوکلینیکی سفید ، سبز تا قرمز است .این ماده معمولاً به عنوان یک محصول ضد عفونی کننده خرده شیشه های آتشفشانی در توف و در مصارف صنعتی برای تصفیه آب و پساب ، کاتالیز ، ضایعات هسته ای ، کشاورزی ، مواد افزودنی خوراک دام و کاربردهای بیوشیمیایی استفاده می شود.

شابازیت

شابازیت یک ماده معدنی تکتوسیلیکات از گروه زئولیت است و در سنگهای بازالت وجود دارد، با فرمول شیمیایی Al ₂Si ₄O ₁₂ • 6H O. اساساً یک سدیم هیدراته کلسیم آلومینیوم کلسیم ، که معمولاً در بلورهای رومبوهدری قرمز تا بی رنگ وجود دارد.

اریونیت

اریونیت یک زئولیت الیافی طبیعی است که در خاکسترهای آتشفشانی خاص به عنوان یک آلاینده محیطی یافت می شود. دارای ساختار مولکولی داخلی شبیه شابازیت است. برخی از خواص اریونیت مشابه خواص آزبست است. این یک ماده سرطانزا بسیار سمی برای انسان است که توسط سازمان بهداشت جهانی تایید شده و باعث ایجاد مزوتلیوم در اثر قرار گرفتن در محیط می شود.

زئولیت های خوراکی

زئولیتها موادی خوراکی، زیستسازگار و غیر سمی هستند. زئولیتهای طبیعی مانند کلینوپتیلولیت به عنوان مواد خوراکی استفاده میشوند و کمبود مواد معدنی ضروری بدن را تامین میکند و همچنین از مسمومیت تدریجی انسان که از مواد مضر موجود در محیط زیست، هوا، آب و مواد غذایی به دست میآید، جلوگیری میکند.

طبقه بندی بر اساس اندازه ذرات

ساختارهای ریز متخلخل با قطر منافذ تا 2 نانومتر ، مواد مزوپور متشکل از منافذ در محدوده 2 − 50 نانومتر ، و جامدات ماکرو حفره ای با منافذ بزرگتر از 50 نانومتر. بسته به ویژگی های ساختاری و ترکیبی آنها ، هر یک از کلاس های ریز متخلخل و مزوپور به زیر خانواده های متخلخل تقسیم می شوند.1.ذراتی با اندازه حداکثر 100 نانومتر ، حداقل در یک بعد ، مواد جامد متخلخل نانو اندازه در نظر گرفته می شوند که ممکن است فقط شامل دامنه های منافذ ریز متخلخل و مزوپور باشند 2. کریستال هایی که اخیراً ساخته شده اند و اندازه آنها بیش از 15 نانومتر نیست به عنوان NP های فوق العاده کوچک از مواد جامد متخلخل با ساختار منافذ دوره ای یکنواخت به عنوان مواد متخلخل مرتب یاد می شود.

کاربرد های نانو زئولیت

کاربردهای مختلف از جمله زراعت ، بوم شناسی ، تولید خاص ، فرآیندهای صنعتی ، پزشکی و مواد آرایشی بسیار مفید می کند. از نانو زئولیت ها برای ترمیم زخم، ضدباکتریال، پوشش دهی ایمپلنت، مواد حاجب، حذف یونهای مضر در بدن، همودیالیز و پر کردن ریشه دندان هم استفاده میشود .اخیراً ، استفاده از یک ماده خاص زئولیت طبیعی ، کلینوپتیلولیت ، در دامپزشکی و داروهای انسانی ثبت شده است.

زئولیت کشاورزی

کلینوپتیلولیت در کشاورزی برای بهبود کارایی کودها استفاده شده،بنابراین باعث رشد بهتر گیاه و در نتیجه افزایش عملکرد می شود. زئولیت ها به دلیل تخلخل زیاد ، ظرفیت تبادل کاتیونی و گزینش پذیری در کشاورزی مفید هستند. برای کاتیونهای آمونیوم و پتاسیم ،از آنها می توان به عنوان حامل مواد مغذی و هم به عنوان ماده مغذی متوسط ​​تا آزاد استفاده کرد. از زئولیت با موفقیت در کشت انواع مختلف محصولات زراعی استفاده می شود از جمله غلات ، سبزیجات ، انگور و سایر میوه ها …زئولیت های اضافه شده به کودها به حفظ مواد مغذی کمک می کنند و بنابراین باعث بهبود بلند مدت کیفیت خاک با افزایش توانایی جذب آن میشود .

نانو زئولیت به عنوان کاتالیزور

به دلیل وجود حفره ها و کانال های در مقیاس نانو ، زئولیت ها دارای سطح داخلی زیادی هستند ، به همین دلیل در صنعت به عنوان کاتالیزور در فرآیندهای شیمیایی از اهمیت برخوردار هستند. از آنجا که چارچوب شبکه زئولیت از آنیونهایی با بار منفی تشکیل شده است ، زئولیت ها می توانند یون های دارای بار مثبت را جذب کنند.

کاربرد نانو زئولیت در تصفیه و پاکسازی

زئولیتهای طبیعی برای تصفیه فاضالب و کاهش فلزات سنگین محلول، استفاده میشوند پودرهای زئولیت در مقیاس نانو به عنوان بخشی از محصولات تجاری برای تمیز نگه داشتن آب آکواریوم و استخرهای ماهی ارائه می شوند. در فوکوشیما از زئولیت برای پاک سازی دریا و خاک از آلودگی های رادیواکتیو استفاده می شود.

محصولات آرایشی

از نانو زئولیت در محصولات آرایشی و بهداشتی برای اتصال رطوبت یا خنثی سازی بو استفاده می شود. ادعا می شود که نانو زئولیت ها به عنوان مکمل های غذایی باید جذب مواد معدنی در بدن را بهبود بخشند و یا سموم مانند فلزات سنگین یا رادیکال ها را از بین ببرند. با این حال ، هیچ مطالعه پزشکی در دسترس نیست و بنابراین استفاده از زئولیت بسیار بحث برانگیز بحث شده است.

کاربرد های زیست پزشکی نانو زئولیت

با توجه به ساختار منحصر به فرد و مزایای فیزیو شیمیایی مطلوب نسبت به سایر نانومواد مزوپور ، از جمله سمیت سلولی پایین ، ظرفیت بار بالاتر و ویژگی و اثربخشی هدف گذاری داخل سلولی بهبود یافته ، NP های زئولیت برای زیست سازگاری بهبود یافته و همچنین ظرفیت تحویل بیولکولی تنظیم شده شناخته می شوند.

زئولیت ها طیف گسترده ای از کاربردهای پزشکی را شامل می شوند ، به عنوان مثال ، استفاده به عنوان عوامل ضد اسهال ، مواد کمکی ضد تومور ، عوامل ضد باکتری ، مواد حاجب MRI ، اشتغال آنها در مطالعات شکل گیری استخوان ، توسعه بیماری آلزایمر و همودیالیز ، تحویل دارو و دندانپزشکی.

 عوارض جانبی زئولیت

زئولیت هیچ عارضه جانبی ندارد بنابراین نسبت خطر به سود بسیار ناچیز است. مطالعات ایمنی ثابت کرده است که مصرف زئولیت بسیار ایمن است. اگر خیلی سریع سم زدایی کنید ، می توانند باعث واکنش بحران درمانی شوند. این علائم مانند سردرد ، حالت تهوع ، خستگی و آنفولانزا ایجاد می کند.

آیا زئولیت می تواند مضر باشد؟

اریونیت ، نوعی زئولیت الیافی طبیعی ، هنگام استنشاق می تواند باعث سرطان شود. هیچ مدرکی وجود ندارد که سایر اشکال زئولیت باعث سرطان شود. مشخص شد که Vulkansandkuren ، یک محصول زئولیت در اروپا به بازار عرضه می شود ، حاوی مقادیر زیادی فلزات سنگین از جمله آرسنیک ، سرب ، جیوه ، کادمیوم ، نیکل ، مس و کروم است.

خاصیت تبادل یونی

یکی از مهمترین خواص زئولیت تبادل یونی هوشمندانه آن است، به طوری که عناصر جدول مندلیف را میتوان به آن متصل و آن را وارد بدن کرد به عبارت دیگر از زئولیت میتوان به عنوان حامل عناصر ضروری بدن برای رفع مشکل کمبود آنها استفاده کرد. از دیگر سو ساختمان کریستالی زئولیت طوریاست که مواد شیمیایی اولیه خودش تجزیه نمیشود. به این دلیل آن را ترکیب دائمی مینامند.از آنجا که درصد قابل توجهی از مایعات بدن را آب تشکیل میدهد میتوان از زئولیت برای کنترل حجم مایعات بدن استفاده کرد. به همین دلیل زئولیت را به عنوان داروی ضد اسهال مصرف میکنند که برای اختالالت گوارشی نیز مفید است.

آنالیز نانو زئولیت

سنتز نانو زئولیت

سنتز نانو زئولیت ها با استفاده از ژل ها و محلول ها اتفاق می افتد و نانو زئولیت های (BEA،FAU،LTA،MFI،MOR،GIS ) را به ما میدهد . بیش از 200 زئولیت مصنوعی وجود دارد که با فرآیند تبلور آهسته ژل سیلیکا-آلومینا در حضور مواد قلیایی و قالب های آلی ، سنتز شده اند. زئولیت ها را می توان با انواع دیگر اتم ها نیز در آنها ساخت تا از نظر شیمیایی جالب و فعال شوند. برخی از نمونه های به اصطلاح هترواتمی که در آن گنجانده شده است شامل ژرمانیوم ، آهن ، گالیوم ، بور ، روی ، قلع و تیتانیوم است.

سل-ژل

یکی از فرایندهای مهم مورد استفاده برای انجام سنتز نانو زئولیت ، فرآوری سل-ژل است. خصوصیات محصول به ترکیب مخلوط واکنش ، pH سیستم ، دمای عملکرد ، زمان “بذر” قبل از واکنش ، زمان واکنش و همچنین الگوهای مورد استفاده بستگی دارد. در فرآیند سل-ژل ، سایر عناصر (فلزات ، اکسیدهای فلز) می توانند به راحتی ترکیب شوند. سل سیلیکیت تشکیل شده با روش هیدروترمال بسیار پایدار است. سهولت اندازه گیری این فرآیند آن را به یک مسیر مورد علاقه برای سنتز زئولیت تبدیل می کند.

 نمونه ای از سنتز سل-ژل

کائولن ویتنامی در 3 ساعت در دمای 600 درجه سانتیگراد گرم شد و یک مرحله قابل تبدیل به عنوان متاکائولین بدست آمد. متاکائولین با شیشه مایع ، هیدروکسید سدیم ، آب مقطر ، EDTA و کلرید سدیم مخلوط شد. ترکیب مولی ژل اولیه aNa2OAl2O3bSiO2cH2O.1,2EDTA2NaCl بود (در حالی که a = 2-7 ​​، b = 3-5 ، c = 70-130 ؛ EDTA / Al2O3 = 1.2 و NaCl / Al2O3 = 2).

محلول های بدست آمده در دمای اتاق در 24 تا 144 ساعت پیر شده و هیدروترمال در 60-100 درجه سانتی گراد در 6-24 ساعت در اتوکلاو با فشار اتوژن تبلور می یابد.زئولیت های میکرومتر NaX (که به عنوان میکرو NaX ذکر شده است) سنتز شدند. نانو زئولیت های بدست آمده بارها و بارها با آب مقطر شستشو داده می شوند تا pH ماده رویی 9 شود. نانوذرات در دمای 110 درجه سانتیگراد خشک و در دمای 550 درجه سانتیگراد کلسینه می شوند.

پیشنهاد می کنیم از مقاله ی کائولن چیست نیز دیدن کنید.

منابع قابل ارجاع برای مطالعه بیشتر:https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6983480/

3 دیدگاه دربارهٔ «نانو زئولیت;

  1. نمونه های زئولیت خوراکی در طبیعت، گیاهان و همینطور اگه دارو یا قرصی هست که بشه استفاده کرد لطفن معرفی کنید.ممنون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید