مواد شیمیایی (Chemicals)

مواد شیمیایی

شرکت بیسموت » بیشتر بدانید » مواد شیمیایی (Chemicals)

مواد شیمیایی از دید علم شیمی، دسته ای از مواد هستند که ترکیب شیمیایی ثابت و خصوصیات مشخص و معینی دارند. در تعریف کتاب شیمی عمومی، یک ماده شیمیایی به عنوان «هر ماده ای با ترکیب شیمیایی مشخص» معرفی می شود. اجزای متشکل یک ماده ی شیمیایی را نمی توان به کمک روش های جداسازی فیزیکی به عناصر سازنده آن ها تبدیل نمود. این جداسازی ها شامل شکستن پیوند های شیمیایی و تجزیه عناصر و مشخص کردن درصد ترکیب آن ها می باشند. مواد شیمیایی در دسته های مواد ساده (عناصر شیمیایی)، ترکیبات شیمیایی، یون ها و آلیاژها وجود یافت می شوند. با توجه به تعریف، متخصصان ممکن است مواد را در دسته های شیمیایی قرار ندهند.

 

فروش مواد شیمیایی:

یکی از بهترین فروشگاه های آنلاین در حوزه خرید مواد شیمیایی می باشد. شما عزیزان می توانید برای دریافت این محصول با کیفیت و مناسب، با کارشناسان و متخصصان مجموعه بیسموت ارتباط حاصل فرمایید.

 

قیمت ماده های شیمیایی :

جهت آگاهی سریع از قیمت ماده های شیمیایی می توانید در صفحه اول سایت شرکت بیسموت درخواست خود را ثبت نمایید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس حاصل نمایند و قیمت ها و انواع کیفیت ها را در اختیار شما قرار دهند.

اصطلاح ماده شیمیایی

اصطلاح «ماده شیمیایی» یک اصطلاح شیمیایی فنی دقیق است، که برای شیمی دان ها مترادف با «شیمیایی – Chemical» می باشد. این کلمه، در کاربر های عمومی در زبان به کار برده می شود. و  به مواد خالص شیمیایی و مخلوط ها (اغلب از مخلوط ها به عنوان ترکیب یاد می شود) به ویژه هنگامی که در آزمایشگاه یک فرایند صنعتی تولید و یا تصفیه اشاره ندارد. این مواد دسته بندی های متفاوتی دارند و در انواع گریدهای مواد شیمیایی یافت می شوند.

با تمام این توصیفات، شما می توانید تعاریف گسترده ای از مواد شیمیایی پیدا کنید. یک نمونه ی آن، اصطلاح ماده ی شیمیایی به معنای «هر ماده ی موجود آلی یا معدنی با هویت مولکولی منحصر به فرد است» است. این اصطلاح ترکیب شیمیایی مواد را تنها به وسیله ی واکنش شیمیایی در طبیعت می داند.

ماده شیمیای

ماده شیمیایی خالص

مواد شیمیایی اغلب به صورت «خالص» نامیده می شوند تا از مخلوط ها جدا شوند. آب یک نمونه از یک ماده شیمیایی خالص است. ویژگی های خاص این ماده شیمیایی سبب شده است تا آن را از آب رودخانه مجزا سازد. دیگر ماده های شیمیایی که معمولا به عنوان ماده خالص از آن ها نام برده می شوند، عبارتند از: الماس (کربن)، طلا، نمک خوراکی (سدیم کلرید)، و قند تصفیه شده (ساکارز). این خلوص شیمیایی مواد بسته به کاربرد های آن ها در نظر گرفته می شود و در عمل، ماده کاملا خالصی وجود ندارد.

در تعریف دیگر، این مواد به عنوان مواد جامد، مایع، گاز، و یا پلاسما طبقه بندی می شوند که به همراه تغییر دما یا فشار بین حالت های مختلف ماده، جا به جا می شوند که در این بین اشکال مختلف انرژی از قبیل نور و گرما از این نظر ماده به حساب نمی آیند. این مواد می توانند با انجام واکنش های شیمیایی موفق به ترکیب با یکدیگر و یا تبدیل به دیگر مواد بشوند. در موارد دیگر ماده های شیمیایی را به دو دسته زیر دسته بندی می کنند:

    • ماده های شیمیایی آلی (دارای کربن)
    • ماده های شیمیایی معدنی

از دید زمین شناسی

از نگاه زمین شناسی، مواد معدنی دسته ای از مواد تشکیل دهنده ی یکنواخت هستند. این در حالی است که مخلوط های فیزیکی (سنگ دانه ها) از چندین ماده معدنی (مواد مختلف) را به عنوان سنگ می شناسند. با این تعاریف، بسیاری از مواد معدنی به طور متقابل در محلول های جامد به طوری حل می شوند که یک سنگ واحد با داشتن مخلوطی از نظر استوکیومتری، ماده ای یکنواخت است. یک نمونه ی معمول آن ها فلدسپات ها (Feldspars) هستند.

از دید علم داروسازی

از طرف دیگر، این مواد که از آن ها میوه ها و سبزیجات به طور طبیعی و یا وحشی رشد می کنند،‌ در مصارف عمومی «ماده شیمیایی» خوانده نمی شوند. هم چنین کلمه ی «شیمیایی» اغلب برای اشاره به دارو های اعتیاد آور، مواد مخدر، و روانگردان ها استفاده می شود.

به عبارت دیگر ، این دسته از مواد که مثلاً میوه ها و سبزیجات از آنها تشکیل می شود، به طور طبیعی حتی در هنگام رشد وحشی نیز تشکیل می شوند ، در مصارف عمومی “ماده شیمیایی” خوانده نمی شوند. در کشورهایی که به لیستی از مواد تشکیل دهنده محصولات نیاز دارند ، “ماده شیمیایی” ذکر شده به صورت صنعتی “ماده شیمیایی” تولید می شوند. کلمه “شیمیایی” نیز اغلب برای اشاره به داروهای اعتیاد آور ، مواد مخدر یا ذهن آگاه استفاده می شود.

ریاکشن مواد شیمیایی

کاربرد انواع مواد شیمیایی

تمام مواد شیمیایی صنعتی به منظور تسهیل دسترسی و استفاده در صنایع گوناگون در دسته بندی های مختلف قرار می گیرند. این ماده های شیمیایی در صنایع گوناگون کاربرد دارند و در تمام زندگی انسان ها نقش اساسی ایفا می کنند. کاربرد انواع مواد شیمیایی در صنعت به شرح زیر می باشند:

  • صنایع دارویی
  • صنعت کاشی و سرامیک
  • صنایع آبکاری و ریخته گری
  • صنعت لاستیک، پلاستیک و پلیمر
  • صنایع تولید مواد آرایشی و بهداشتی
  • صنعت تولید رنگ و رزین و پوشش های صنعتی

 

دسته بندی انواع ماده های شیمیایی

در صنایع شیمیایی، واژه ی «شیمیایی» به «مواد شیمیایی» اطلاق می شود،‌ که با توجه به حجم تولید، به سه دسته ی ماده شیمیایی فله ای، ماده شیمیایی ریز،‌ و ماده شیمیایی مورد استفاده در تحقیقات تقسیم بندی می شود که به شرح زیر است:

  • ماده های شیمیایی فله ای، موادی هستند که در مقادیر بسیار بالا همراه با فرایند های مداوم بسیار، بهینه شده و اغلب قیمت نسبتا کمی را دارا هستند.
  • ماده های شیمیایی مورد استفاده در تحقیقات به صورت کاملا جداگانه تولید می شوند و قیمت هر گرم از آن ها بسیار بالا است که فروخته نمی شوند. این مواد در جستجو در مسیرهای مصنوعی یا مواد غربالگری برای انجام فعالیت های دارویی کاربرد دارند.
  • ماده های شیمیایی ریز مانند مواد فله ای، با هزینه ی بسیار کم تولید شده و در مقادیر کم برای برنامه های کم حجم ویژه مانند بی اکسید ها (Biocides) ، ترکیبات دارویی، و ماده های شیمیایی مخصوص برای کاربرد های فنی تولید ماده های شیمیایی تولید می کنند.

علت تفاوت حجم تولید این سه دسته از مواد مذکور، ساختار شیمیایی پیچیده آن ها است. مواد شیمیایی فله ای از پیچیدگی کمتری در ساختار خود برخوردار هستند؛ در حالی که مواد شیمیایی ریز، احتمالا پیچیده تر می باشند. دسته ای از مواد شیمیایی ریز به نام بلوک های ساختمانی(Building Blocks)  که به اندازه ی مناسبی ساده هستند در سنتز مولکول های پیچیده تر که مجددا به کار برده می شوند، فروخته می شوند.

مواد شیمیای آلی و معدنی :

مواد آلی :

به طور کلی ، مواد آلی ترکیباتی حاوی کربن هستند و اتم های کربن چارچوب ساختاری کلیدی را ایجاد می کنند که باعث ایجاد تنوع گسترده ترکیبات آلی می شود. همه چیز روی زمین (و به احتمال زیاد در سایر نقاط عالم) که می توان آنها را زنده توصیف کرد ، وابستگی اساسی به ترکیبات آلی دارند. مواد غذایی ، چربی ها ، پروتئین ها و کربوهیدرات ها  ترکیبات آلی هستند ، از جمله مواد حیاتی مانند هموگلوبین ، کلروفیل ، آنزیم ها ، هورمون ها و ویتامین ها نیز جز همین دسته بندی هستند. مواد دیگری که در صنعت دارو سازی استفاده می شوند ترکیبات آلی است ، از جمله لباس های ساخته شده از پنبه ، پشم ، ابریشم و الیاف مصنوعی ، سوختهای متداول مانند چوب ، زغال سنگ نفت و گاز طبیعی. مواد پوششی مانند لاک ، رنگ ، مینا ،آنتی بیوتیک ها و داروهای مصنوعی؛ لاستیک طبیعی و مصنوعی؛ رنگ؛ پلاستیک؛ و سموم و ….. جزو دسته مواد آلی طبقه بندی می شوند.

شیمی آلی

مواد معدنی :

به عبارت ساده تر ، یک ترکیب معدنی برعکس یک ترکیب آلی است. به منظور درک بهتر نحوه تعریف ترکیبات معدنی ، بهتر است این گونه تعریف کنیم که چه چیزی باعث ایجاد ترکیبات دیگر در وهله اول می شود. یک ترکیب معدنی را می توان ترکیبی دانست که حاوی پیوند کربن به هیدروژن نیست ، به آن پیوند C-H نیز گفته می شود. علاوه بر این ، ترکیبات معدنی به مواد معدنی یا ترکیبات مبتنی بر زمین شناسی که حاوی پیوندهای کربن به هیدروژن نیستند ، تمایل دارند. نه همه ، اما بیشتر ترکیبات معدنی حاوی یک فلز هستند. گفته می شود ، ترکیبات بی شماری وجود دارند که تحت قلمرو مواد غیر آلی قرار می گیرند. در حقیقت ، اکثر ترکیبات موجود در این جهان از نظر ماهیت معدنی هستند. به همین دلیل ، ترکیبات معدنی در دنیای واقعی میزان زیادی از کاربردها و کاربردهای عملی را در بر میگیرند. از آنجا که بسیاری از ترکیبات موجود در این جهان معدنی نیستند ، این ترکیبات می توانند اشکال زیادی را به خود اختصاص دهند و خصوصیات مختلف زیادی را در خود جای دهند.

از آنجا که بسیاری از ترکیبات معدنی حاوی نوعی فلز (قلیایی ، قلیایی خاکی ، واسطه و…) هستند ، آنها قادر به انتقال الکتریسیته هستند. به عنوان مثال ، در حالی که در حالت جامد قرار داردند ، ترکیبات معدنی رسانای ضعیف الکتریسیته هستند. با این حال ، در فاز مایع ، ترکیبات معدنی بسیار رسانا هستند. در این مرحله ، الکترونهای ترکیبات معدنی قادر به حرکت آزاد هستند و این حرکت الکترون ها به عنوان الکتریسیته ذکر می شود.

خصوصیات مواد معدنی :

به دلیل پیوند یونی که معمولاً در ترکیبات معدنی یافت می شود ، آنها کاملاً سفت و سخت هستند و نقاط ذوب و جوش بسیار بالایی دارند. یکی دیگر از خصوصیات بارز ترکیبات معدنی رنگ آنهاست. ترکیبات معدنی فلز های واسطه معمولاً بسیار رنگی هستند ، و این دوباره به دلیل پیکربندی الکترون ها است. رنگهای روشن و زیبا که هنگام انفجار آتش بازی می بیند به دلیل وجود فلزات (معمولاً قلیایی یا قلیایی) موجود در ترکیبات معدنی است. از آنجا که ترکیبات معدنی هنگام سوختن ، یک رنگ منحصر به فرد را نشان می دهند ، می تواند به عنوان یک نشانگر برای شناسایی فلز موجود در آن استفاده شود. همچنین ، ترکیبات معدنی به طور معمول در آب بسیار محلول هستند.یکی دیگر از ویژگی های بارز ترکیبات معدنی ، توانایی آنها در شکل گیری بلورها است. ماهیت پیوند موجود در ترکیبات معدنی به آنها این امکان را می دهد تا در محلول های اشباع به صورت کریستال رشد کنند.

 

مواد شیمیایی صنعتی و آزمایشگاهی :

 

مواد شمیایی صنعتی :

شیمی صنعتی هنری  است که در رابطه با تبدیل ماده به مواد مفید تر در مقیاس های بالا است. معمولاً این تبدیل این  مواد نسبتا دردسترس به مواد مطلوب تر نوعی فرایند را دنبال می کند. این فرآیند ها به نوبه خود ممکن است شامل سنگ زنی ، مخلوط کردن اجزای مختلف ، حل کردن ، گرم کردن ، تعامل با مواد باشد (واکنش شیمیایی یا بیوشیمیایی با تشکیل ترکیبات جدید ماده) ، خنک شدن ، تبخیر یا تقطیر ، رشد کریستالها ، فیلتر کردن و …. از این دست ،فرآیند ها می باشد.

هزاران ماده شیمیایی صنعتی وجود دارد. برخی برای ساخت کالاهای مصرفی ، برخی دیگر برای ایجاد انرژی و برخی دیگر حتی در تولید سایر مواد شیمیایی صنعتی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. در این قسمت مهم ترین موارد آن ها رو ذکر می کنیم .

 

سولفوریک اسید  (H2SO4)

سولفوریک اسید رایج ترین ماده شیمیایی صنعتی در جهان است. کاربرد اصلی آن در ساخت اسید فسفریک است که ماده اصلی در اکثر کودهای شیمیایی است. سولفوریک اسید یک عنصر اساسی برای ساخت فلز به ویژه در تولید مس و روی و همچنین تمیز کردن فولاد است. میزان تولید اسید سولفوریک بیش از 3٪ در سال رشد می کند و به میزان زیادی توسط تقاضا از منطقه آسیا و اقیانوس آرام هدایت می شود.

 

اتیلن  (C2H4)

سالانه بیش از 150 میلیون تن اتیلن تولید می شود ، بیش از سایر ترکیبات آلی دیگر. تقاضای آن در بخش عمده می تواند به پیشرفتهایی در تولید پلیمر ، به ویژه پلی اتیلن ها نسبت داده شود. همچنین می توان از آن برای ساخت سایر مواد شیمیایی صنعتی مانند اتانول استفاده کرد. اتیلن  معمولاً از تقطیر جز به جز  بخار نفت خام ،ناشی از فرآیندی که معمولاً به عنوان “شکست” شناخته می شود تولید می شود.

اتیلن

سدیم هیدروکسید  (NAOH)

سدیم هیدروکسید یک ترکیب معدنی است که برای بسیاری از صنایع ماده ای حیاتی است. این مورد برای مصارف صنعتی از تولید کاغذ گرفته تا توسعه نساجی گرفته تا تولید مواد تمیز کننده استفاده می شود. سالانه بیش از 70،000،000 تن تولید می شود. سیدیم هیدروکسید معمولا در هنگام تولید کلر به عنوان محصول جانبی تولید می شود. محبوبیت به خاطر  ارزان بودن و توانایی آن در فرک کردن تمیز گازها برای از بین بردن موثر اسیدها در هنگام سوختن است.

مطالعه بیشتر درباره سدیم هیدروکسید میتواند به اطلاعات شما درباره علم شیمی کمک بکند

پروپیلن  (C3H6)

پروپیلن همچنین به عنوان پروپن نیز شناخته می شود ، یک ترکیب  آلی به صورت گاز است. این یک محصول طبیعی که از فرایند تخمیر بدست می آید و آن را به یک ترکیب شیمیایی مهم برای پیشرفت بخش شیمی سبز تبدیل می کند. در مقابل ، این ماده آلی را می توان از سوخت های فسیلی تولید کرد. پروپن در صنعت پتروشیمی  به عنوان ماده اولیه برای محصولات متنوع بسیار قابل توجه است. بیش از 85000،000 تن از آن هر سال در سطح جهان تولید می شود ، در درجه اول به عنوان سوخت یا برای تولید لاستیک / پلاستیک کاربرد دارد.

 

نیتروژن  (N2)

هر ساله صدها میلیون تن گاز ازت تولید می شود.  نیتروژن هنگامی که با هیدروژن ترکیب شود ، آمونیاک تولید می کند ، که خود یک ماده شیمیایی مهم صنعتی است. ازت برای مجموعه ای از محصولات از جمله کود ، پارچه ، رنگ و حتی مواد منفجره استفاده می شود. به عنوان یک گاز ، یک “فضای غیر واکنشی” ایجاد می کند ، بنابراین برای حفظ غذاها و در صنعت الکترونیکی استریل مفید است. از نظر فرم مایع ، نیتروژن برای تحقیقات پزشکی و نگهداری نمونه ها  اهمیت دارد. نیتروژن معمولاً با استفاده از فرایند تقطیر جز به جز تولید می شود.

 

مواد شیمیایی آزمایشگاهی :

مواد شیمیایی آزمایشگاهی موادی هستند که در آزمایشگاه های تحقیقاتی و لابراتوآر ها اسفاده می شوند.این مواد به دلیل استفاده در کارهای تحقیقاتی و دقیق عموما درصد خلوص بالاتری نسبت به مواد شیمیایی صنعتی دارند و در مقیاس های بسیار کمتری نسبت به صنعت اسفاده می شوند. به دلیل برخورد مستقیم با این مواد در آزمایشگاه اولویت اول این است که ابتدا برگه ایمنی این مواد مطالعه شود سپس وارد آزمایش شوید.

شیمی

مواد شیمیایی خطرناک :

مواد شیمیایی خطرناک موادی هستند که می توانند اثرات منفی بر سلامت مانند مسمومیت ، مشکلات تنفسی ، بثورات پوستی ،  حساسیت های آلرژیک ، سرطان و سایر مشکلات بهداشتی در  صورت در معرض قرار گرفتن  داشته باشند.

بسیاری از مواد شیمیایی خطرناک نیز به عنوان کالاهای خطرناک طبقه بندی می شوند. در صورت عدم رسیدگی به آنها ، می تواند آتش سوزی ، انفجار ، خوردگی و واکنش های خطرناکی را ایجاد کند.

نمونه هایی از مواد شیمیایی خطرناک عبارتند از:
  • رنگها
  • مواد مخدر
  • لوازم آرایشی
  • مواد شیمیایی تمیز کننده
  • مواد منفجره
  • مواد شوینده
  • سیلندرهای گازی
  • گازهای مبرد
  • آفت کش ها
  • علف کش ها
  • سوخت های دیزلی
  • بنزین مایع
  • دود جوشکاری
  • آزبست
  • مایعات قابل اشتعال
  • گازها
  • خورنده ها
  • مواد شیمیایی واکنش پذیر یا حاد سمی.

ماده های شیمیایی خطرناک

ماده های شیمیایی بر اساس خصوصیات فیزیولوژیکی و خطرات سلامتی آن ها در طبقه بندی های مختلف از لحاظ خطر آفرینی قرار می گیرند. هر دسته از این مواد دارای نمادی تصویری هستند که از آن ها به عنوان نماد خطر یاد می شود. با توجه به این نماد ها و طبقه بندی مواد شیمیایی، می توان از آن ها برای استفاده بی خطر استفاده کرد.

مواد منفجره (Explosive Chemicals) به اختصار (E)

ماده های شیمیایی منفجره، دسته ای از مواد شیمیایی یا مخلوطی از آن ها هستند که با انتشار قابل توجهی از دما و گاز ها در شرایط مناسب، قابلیت تولید اثر انفجاری یا پیرو تکنیکی (Pyrotechnic Effect) دارند. این انفجارها می توانند با گرما، شوک، و اصطکاک همراه باشند. در این بین، دسته ای از مواد که به شوک حساس هستند، بسیار خطرناک اند؛ زیرا تنها با لمس ظرف آن ها منفجر می شوند. گروه هایی از این مواد که دارای این حساسیت هستند عبارتند از آزیدها، استیلیدها،‌ دیازوها، نیتوزوها، هالو آمین ها،‌ و ازونون ها که با گرما منفجر می شوند.

ماده های شیمیایی منفجره شامل ۶ کلاس مختلف به ترتیب به شرح زیر می باشند:

    1. مواد منفجره با خطر انفجار یک باره و مهیب
    2. مواد منفجره با خطر پرتاب شدن
    3. مواد منفجره با خطر آتش سوزی حجیم
    4. مواد منفجره بدون انفجار مهیب
    5. مواد منفجره با حساسیت انفجاری کم
    6. مواد منفجره با حساسیت انفجاری بسیار کم

مواد شیمیایی منفجره

گاهی اوقات برخی از مواد با در کنار یکدیگر قرار گرفتن سبب تولید ماده منفجره و ایجاد انفجار می شوند. این مواد به عنوان واکنش دهنده ها در آزمایشگاه ها موجود می باشند. برخی از این مواد عبارتند از:

    • واکنش کلر با الکل
    • واکنش دی اتیل اتر با کلر
    • واکنش اتانول با نقره نیترات
    • واکنش سدیم با هیدروکربن کلردار
    • واکنش اتانول با کلسیم هیپوکلریت
    • واکنش سدیم هیپوکلریت با یک آمین
    • واکنش کربن دی سولفید با سدیم آزید
    • واکنش آمونیاک با برمید، یدید یا کلرید
    • واکنش نقره اکسید با اتانول و آمونیاک
    • واکنش استون با کلروفرم در حضور یک باز
    • واکنش دی متیل سولفوکسید با کروم اکسید
    • واکنش استون با مس، جیوه، نقره یا نمک های آنها
    • واکنش اسید نیتریک با استیک اسید یا استیک انیدرید
    • واکنش کلروفرم یا تترا کلرید کربن با پودر منیزیم یا آلومینیوم
    • واکنش پیکریک اسید با نمک یک فلز سنگین مانند نقره، جیوه یا سرب
    • واکنش دی متیل سولفوکسید با یک آسیل هالید، سولفات کلرید و پتاسیم کلرات

 

مواد اکسید کننده (Oxidizing Chemicals) به اختصار (O)

ماده های شیمیایی اکسید کننده، دسته ای از مواد شیمیایی هستند که می توانند اکسیژن را به راحتی آزاد کنند و در نتیجه آتش سوزی را شدت بخشند. آتش سوزی ها با مجاورت این مواد شیمیایی با فلزات، هیدراتید های فلزی، و ارگانیک ها رخ می دهد. نمونه های این دسته از ماده های شیمیایی،‌ هیدروژن پراکسید، هیپوکلریت ها (سفید کننده ها) و اسید نیتریک غلیظ هستند.

مواد قابل اشتعال (Flammable Chemicals) به اختصار (F)

ماده های شیمیایی قابل اشتعال،‌ موادی هستند که به سادگی مشتعل می شوند. طبقه بندی این مواد به دسته های به شدت قابل اشتعال (F+) ، بسیار قابل اشتعال (F) و قابل اشتعال صورت می پذیرد که این طبقه بندی به نقطه شعله (Flashpoint) آن ها بستگی دارد. نقطه ی شعله، به عنوان کمترین درجه حرارت ممکن که بخار روی سطح مایع اشتعال می یابد،‌ تعریف می شود. هر چه این مقدار پایین تر باشد، اشتعال مواد کمتر خواهد بود.

         گاز های قابل اشتعال (Flammable Gas)

گاز های شیمیایی این کلاس از ماده های شیمیایی قابل اشتعال شامل گاز های تحت فشار، گاز های مایع، و گاز های محلول تخت فشار می باشند.

این گاز ها شامل ۳ کلاس جزئی هستند که در زیر آمده است:

      • گاز های قابل اشتعال (Oxidizing Gas)
      • گاز های غیر قابل اشتعال و غیر سمی (Non-Flammable Gas)
      • گاز های سمی (Poison Gas) – که به گازهایی اطلاق می شوند که استنشاق آن ها موجب مرگ و میر و یا آسیب های جدی به بدن انسان می شود.
         مایع های قابل اشتعال (Flammable Liquids)

مایع های شیمیایی این کلاس از مواد شیمیایی قابل اشتعال شامل مایعات، و مایعات حاوی جامدات به صورت محلول یا معلق می باشند.

این مایعات شامل ۳ کلاس جزئی هستند که در زیر آمده است:

      • مایعات با قابلیت اشتعال زیاد (PGI)
      • مایعات با قابلیت اشتعال بسیار زیاد (PGII)
      • مایعات با قابلیت اشتعال با درجه شعله ۱۰ تا ۹۲ درجه سانتی گراد (PGIII)

مواد سمی (Toxic Chemicals) به اختصار (T)

ماده های شیمیایی سمی، دسته ای از مواد هستند که به محض ورود به بدن انسان به سبب عوامل سمی آن ها، آسیب جدی به سلامتی وارد می کنند. این مواد بر اساس مقادیر LD50 به عنوان دوز کشنده داخلی (Medial Lethal Dose) طبقه بندی می شوند. LD50 میانگین قرار گرفتن در معرض یک دوز از یک ماده شیمیایی است. این ماده سبب می شود حداقل ۵۰ درصد از افراد مورد آزمایش اعم از موش ها و موش های صحرایی،‌ جان خود را از دست بدهند. مقادیر متفاوتی از LD50 برای مصرف،‌ قرار گرفتن در معرض پوست، و استنشاق مواد شیمیایی وجود دارد که عوامل بسیار سمی می توانند حتی در سطوح بسیار کم،‌ آسیب به سلامتی وارد کنند. مثال این مواد شامل فسژن،‌ هیدروژن سیانید و نیکوتین است. مواد بسیار سمی با علامت (T+) و مواد سمی با علامت (T) شناخته می شوند.

مواد عفونت زا (Infectious Chemicals) به اختصار (I)

ماده های شیمیایی عفونت زا یا عفونی، موادی هستند که اغلب حاوی عوامل بیماری زای میکرو ارگانیسم هایی شامل باکتری ها، ویروس ها، ریکتزیا ها، پارازیت ها، و قارچ ها هستند.

مواد مضر (Harmful Chemicals) به اختصار (Xn)

ماده های شیمیایی مضر، دسته ای از مواد هستند که به سلامتی افرادی که در معرض آن ها هستند،‌ صدمه وارد می کنند که در حد مواد شیمیایی سمی خطر نداشته و به صورت جدی آسیب نمی زنند.

مواد حساس کننده (Sensitizing Chemicals) به اختصار (Xn – Xi)

ماده های شیمیایی حساس کننده،‌ به دو دسته ی ماده های شیمیایی حساس کننده تنفسی و ماده های شیمیایی حساس کننده پوست تقسیم می شوند.

    • ماده های شیمیایی حساس کننده تنفسی: موادی هستند که در هنگام تنفس،‌ می توانند یک واکنش آلرژیک برگشت ناپذیر در دستگاه تنفسی انسان ایجاد کنند.
    • ماده های شیمیایی حساس کننده کننده پوست: موادی هستند که می توانند یک واکنش آلرژیک در پوست انسان ایجاد کنند. به صورتی که با ایجاد این حساسیت، با بیشتر در معرض این مواد قرار گرفتن، علائمی هر چند بسیار ریز پدیدار می گردد.

شایان ذکر است این حساسیت لزوما بلافاصله رخ نمی دهد و امکان دارد حتی بعد از چندین ماه یا سال پس از تماس با ماده حساس کننده نمایان شود.

مواد خورنده (Corrosive Chemicals) به اختصار (C)

ماده های شیمیایی خورنده، موادی هستند که می توانند بافت موجود مواد دیگر در هنگام تماس را تخریب کنند و یا از بین ببرند و یا به ترکیبات آن ها آسیب بزنند. این مواد با قرار گرفتن در معرض استنشاق یا بلع،‌ می توانند با تاثیر گذاشتن روی بافت های زنده آلی، سبب آسیب های مجاری تنفسی یا هوایی شوند. نمونه ی این مواد شامل فلزات، اسید ها،‌ و سود سوز آور است.

مواد رادیو اکتیو (Radioactive Chemicals) به اختصار (R)

ماده های شیمیایی رادیواکتیو، کلاسی از مواد هستند که همواره از خود امواج رادیواکتیو ساطع می کنند به طوری که فعالیت آن بزرگ تر از ۷۰ Kbq/Kg است. فعالیت مخصوص به عبارت دقیق تر به فعالیت های ماده در واحد جرم آن اشاره دارد. برای این کلاس،‌ گروه های بسته بندی مختلفی مانند رادیو ایزوتوپ ها و اورانیوم در نظر گرفته شده است.

مواد متفرقه (Miscellaneous Chemicals) به اختصار (M)

ماده های شیمیایی متفرقه، به دسته ی دیگری از مواد شیمیایی اشاره دارد که در دسته های دیگر این مواد جا نمی گیرند. این مواد مانند مواد مغناطیسی شدید،‌ آئروسل ها، کود های نیترات آمونیوم،‌ و گرانول های پلی استر خطر عمدتا شدیدی ندارند.

:Resources

ToughtCo

Ui.ie

دیدگاهتان را بنویسید