رزین (Resin)

رزین

شرکت بیسموت » رزین » رزین (Resin)

  1. قیمت های درج شده در سایت از تاریخ بروز رسانی قیمت به مدت 24 ساعت دارای اعتبار می‌باشد.
  2. قیمت های درج شده در سایت برای مقادیر بالای یک تن میباشد.
  3. ارسال به تمامی نقاط ایران با باربری و ماشین مستقیم است. هزینه ارسال طبق قبض باربری در محل تحویل توسط تحویل گیرنده مستقیم به باربری پرداخت میشود.
  4. قبل از خروج کالا از انبار از سالم بودن و تطابق آن مطمئن شوید. پس از خروج کالا از انبار، این مجموعه هیچگونه مسئولیتی در قبال آسیب دیدگی محموله ندارد.
  5. هزینه‌ی انبارداری و حمل بر عهده مشتری می‌باشد.
  6. درصورت عدم مطابقت کالا با آنالیز، خریدار موظف است حداکثر تا 3 روز کاری پس از خرید، مستندات خود را به فروشنده ارائه نماید. در غیر این صورت فروشنده تعهدی بابت مرجوعی کالا ندارد.

رزین (Resin)

رزین با نام علمی (Resin)، تشکیل شده از زنجیره های طبیعی مونومرها است. این ماده ترکیبی طبیعی یا مصنوعی با چسبندگی و ویسکوزیته بالا، معمولا در الکل و استون (حلال آلی) قابل حل و در آب نامحلول است. رزین ها به خودی خود هرگز خشک نمی شود و تحت شرایطی با ترکیب شدن با ماده ی سفت کننده (هاردنر) با رعایت اندازه گیری و نسبت دو ماده، خشک می شود. این ماده همواره باید روند پخت رزین را طی کند تا قابل استفاده باشد. رزین با قابلیت انتقال استرس بین الیاف، بستن آنها، و محافظت در برابر عوامل بیرونی، در صنعت، معماری داخلی، هنر های تجسمی و لوازم تزئینی،‌ ساخت پلاستیک، جوهر، چاپ سه بعدی،‌ پوشش های سطح، رنگ ها و لاک ها کاربرد دارد.

پیشنهاد میکنیم از ماده ی بوتیل اکریلات نیز دیدن کنید

 

رزین طبیعی

رزین های طبیعی به عنوان اولین رزین های یافت شده،‌ با رنگی زرد تا قهوه ای تیره، اغلب از درخت ها  که بهترین نمونه ی آن ها از شیره درخت کاج به دست می آیند، در درزگیری قایق ها، مومیایی کردن اجساد، و ظروف غذا کاربرد دارد که معمولا قابل اشتغال و گداختنی هستند و ممکن است در بعضی موارد نتوان از آنها استفاده کرد. این مواد چسبناک از گیاهان دیگر نیز تولید می شوند که هزاران سال است بشر از آن ها استفاده می کند. بعضی از گیاهان نیز ماده ای مشابه به نام صمغ تراوش می کنند که مانند رزین، با آب واکنش نداده، و نرم تر و منعطف تر است.

رزین مصنوعی

رزین های مصنوعی (Synthetic Resins)، به طور صنعتی تولید می شوند که به دلیل چسبناک بودن آنها، با فرایند پخت به پلیمر های سفت و سخت تبدیل می شوند. آنها می توانند از مواد ساده ای حاصل از روغن تولید شده و با تراکم و پلیمریزاسیون (Polymerization) به پلاستیک هایی مناسب برای تعداد نامحدودی از برنامه ها تبدیل شوند.

همه رزین ها در شرایط خاصی سخت می شوند که شامل مخلوط شدن با ماده تنظیم کننده یا کاتالیزگرها، گرم شدن و یا در معرض نور قرار گرفتن است و می توان آنها را یکی از پرمصرف ترین موادی دانست که در صنعت چسب مورد استفاده قرار می گیرند.

 

 انواع مختلف

رزین ها انواع مختلفی دارند که بر اساس کاربرد خود مورد استفاده قرار می گیرند. انواع آنها بر اساس اهمیت شامل موارد زیر است:

  • رزین اپوکسی (Epoxy Resin) 
  • رزین پلی استر (Poly Ester Resin)
  • رزین وینیل استر (Vinyl Ester Resin)
  • رزین فنولیک (Phenolic Resin)
  • رزین آلکیدی (Alkyd Resin)
  • رزین پلی یورتان (Polyurethane Resin)
  • رزین فوران (Furan Resin)
  • رزین متیل متاکریلات (Methyl Methacrylate Resin)
  • رزین پلی کربنات (Polycarbonate)

اپوکسی :

رزین اپوکسی (Epoxy Resin) که با نام «رزین اپوکساید» نیز شناخته می شود، رزینی سنتزی (مصنوعی) از کلاس پرو پلیمرهای ترموستات با خواص مکانیکی و الکتریکی عالی، پایداری بالا، مقاومت شیمیایی و چسبندگی فوق العاده است. رزین های اپوکسی می توانند از طریق هموپلیمر سازی (اتصال پلیمر با مولکول های کوچک یا مونومر یک نوع) کاتالیزوری، یا با طیف وسیعی از واکنش دهنده ها از جمله آمین های چند منظوره، ‌اسیدها ( و اسیدهای آن هیدرید)، فنل ها، الکل ها،‌ و تیول ها (مرکاپتان) واکنش دهند که این واکنش دهنده ها معمولا به سخت کننده ها یا داروهای ضدعفونی کننده گفته می شوند و معمولا واکنش متقاطع متداول به عنوان پختن رزین گفته می شود. رزین های اپوکسی به واسطه چسبندگی خوب روی سطوح استیل و بتونی،‌ رنگ پذیری بالا و خاصیت بسیار با ارزش بدون انقباض بودن بیشترین میزان مصرف در بین رزین های دیگر در صنعت پوشش ها دارند.

   کاربرد های اپوکسی
کاربرد گسترده رزین اپوکسی در صنایع رنگ و چوب و زیور آلات
کاربرد رزین اپوکسی در صنایع رنگ و چوب و زیورآلات

به طور کلی اپوکسی ها در موارد زیر کاربرد دارند:

  • هوافضا
  • چسب ها
  • پوشش ها
  • رنگ اپوکسی
  • مصارف دریایی
  • مصارف خانگی
  • زیست شناسی
  • کف پوش های صنعتی
  • قالب های صنعتی و کامپوزیت ها
  • سامانه های الکتریکی و الکترونیک

 

پلی استر :

کاربرد های رزین پلی استر در صنعت مجسمه سازی
کاربرد رزین پلی استری در صنعت ساخت مجسمه

رزین پلی استر (Polyester Resin) دسته ی بزرگی از رزین های سنتزی است که بر اساس سختی برگشت پذیری واکنش به دو گروه مجزای اشباع (ترموپلاستیک) و غیر اشباع (ترموست) تقسیم می شود. پلی استر در ابتدا به شکل مایعی به غلظت مربا است که پس از گذشت مدتی بعد از مخلوط شدن با هارنر،‌حرارت آن افزایش یافته و به حالت ژله در می آید تا سخت و محکم گردد. 

ترموپلاستیک ها یا گرمانرم ها (Thermoplastics) به هنگام حرارت دهی و گرما ذوب و هنگام سرد شدن جامد می شوند. این ترکیبات، مولکول های خطی با شاخه های جانبی کم هستند. ترموست ها (Thermosets) ترکیباتی هستند که در هنگام حرارت دهی ذوب نشده و در دماهای بالا به صورت برگشت ناپذیر، تجزیه می شوند. این ترکیبات پلیمری در پلیمرهای سازنده آنها، مایعات ویسکوز با رنگی زرد و وزن مولکولی متوسط و پایین (حدودا دو هزار) دارای اتصالات عرضی و شبکه سه بعدی وسیعی از پیوند های شیمیایی کووالانسی هستند. پلی استر غیر اشباع با استایرن مخلوط می شود و می تواند توسط پیوند های دوگانه موجود در هر دو جز، شبکه ای شود.

ویژگی های پلی استر

پلی استر معمولا در هنگام مصرف با استایرن مخلوط می شود و برای دستیابی به ویژگی های متفاوت،‌ دارای بخش های زیر است:
  • پیگمنت: جهت رنگ دادن به قطعات
  • تغلیظ کننده ها: جهت تغلیظ فرمولاسیون های مورد استفاده در SMC و BMC
  • سیستم پخت:  جهت شروع و تسریع واکنش شبکه ای شدن در دماهای بالا
  • ضد حباب: جهت سهولت در خروج حباب از رزین و کاهش حفره در محصولات نهایی
  • آغشته سازی: جهت بهبود آغشته سازی فیلرها و الیاف با رزین به منظور چسبندگی مناسب
  • کنترل جریان پذیری: جهت کنترل جریان و جلوگیری از شره کردن رزین در فراید لایه گذاری سطوح عمودی و ریخته گری
  • جداکننده قالب: جهت تسهیل امر جدا شدن قطعه از قالب و جلوگیری از تابیدگی و صدمه به سطح قطعه پلی استر در فرایند های مختلفی مانند لایه گذاری، پاشش رزین، ریخته گری، SMC، BMC

 

وینیل استر :

رزین وینیل استر (Vinyl Ester Resin)[دقت کنید با وینیل استات متفاوت است] محصول واکنش بین رزین های اپوکسی با اسید های غیر اشباع اتیلنی می باشد که معمولا دارای انتهای غیر اشباع هست و می تواند واکنش شبکه ای شدن و پلیمریزاسیون زنجیرهای رزین وینیل استر را انجام دهد و یا به همراه استایرن کوپلیمر گردد.

ساختار رزین های وینیل استر سبب ایجاد مقاومت شیمیایی بالایی شده است. زنجیر اصلی اپوکسی سازنده وینیل استر، موجب ازدیاد طول کششی بالاتر می شود. از طرفی، جرم مولکولی این رزین ها به انتخاب نوع اپوکسی استفاده شده نیز بستگی دارد – زیرا استحکام کششی، ازدیاد طول، نقطه نرمی و واکنش پذیری رزین نهایی توسط جرم مولکولی و ساختار اولیه آن تعیین می شود. این ویژگی ها وینیل استر سبب شده است تا کاربردهای مختلف برای خواص مختلف آن ایجاد گردد.

رزین وینیل استر از واکنش اپوکسی با اکریلیک اسید یا متا کلیریک اسید ساخته می شود که استفاده از اپوکسی نووالاک در ساخت آن سبب ارائه خاصیت های بهتری در پوشش ها می شود؛ مانند مقامو سازی مخازن، مقاوم سازی کف زمین، پوشش سازه های فولادی و دیوار و سقف.

 

فنولیک :

رزین فنولیک (Phenolic Resin) که با نام «رزول» نیز شناخته می شود، محصول واکنش تراکمی بین فنل ها و فرم آلدهید ها می باشد که هنوز به طور کلی شناخته شده نمی باشد. این مواد شیمیایی فنولی بر پایه کاتالیست های قلیایی هستند که در تولید مواد ساینده، ساخت فراورده های دیر گداز، ماده نسوز در تولید آجر های کربن و منیزیت،‌ تولید قطعه های چوبی و عایق الکتریکی و انواع چسب های صنعتی غیر هوا خشک استفاده می شوند.

 

آلکیدی :

رزین آلکیدی (Alkyd Resin) رزینی از نوع پلی استر اشباع که توسط روغن ها به عنوان پلاستی سایرز  (Plasticizers) داخلی اصلاح شده، از پر کاربرد ترین مواد در این دسته بندی مصرفی در صنایع رنگ و رزین است. این مواد جز خانواده پلی استر ها می باشند که حاصل ترکیب استریفیکاسیون (Transesterification) کربوکسیلیک اسید های آلی چند عاملی (آنیدرید) و چند ظرفیتی و الکل های چند عاملی (پلی ال) می باشد و در آن از روغن ها و اسید های چرب طبیعی استفاده شده است. این مواد بر اساس ساختار خود در صنایع رنگ و همچنین تولید رنگ های خشک و روغنی جهت استفاده در ساختمان ها به کار برده می شوند. 

رزین های آلکیدی بر اساس طول روغن خود به دسته های آلکید های کوتاه روغن (Short Oil Alkyd Resin) با قابلیت حل شدن در حلال های آروماتیک قوی مانند تولوئن و زایلین ها (مثل زایلن )، آلکید های متوسط روغن (Medium Oil Alkyd Resin) با قابلیت حل شدن در حلال های آروماتیک و آلیافاتیک، و آلکید های بلند روغن (Long Oil Alkyd Resin) با قابلیت  حل شدن در حلال های آلیافاتیک مانند وات اسپریت تقسیم بندی می شوند.

 

پلی یورتان:

رزین پلی یورتان (Polyurethane Resin) نام عمومی از زرین های مصنوعی با پیوند یوتانی، دسته ای از پلیمر های پر مصرف هستند که حاصل واکنش پلی ال ها و ایزوسیانات ها به عنوان ماده اصلی سازنده می باشند. پیوند یورتانی پلی یورتانها از طریق واکنش افزایشی بین یک گروه از ایزوسیانات ها با یک ترکیب دارای هیدروژن فعال مانند گروه هیدروکسیل ها می باشد. رزین پلی یورتان ها با توجه به ویژگی های مختلف خود مانند مقاومت در برابر ساییدگی،‌ ضربه و ترک خوردگی، و نیز پخت سریع و کامل آن ها در دمای محیط، به شکل های مختلف در فوم های نرم و سخت، الاستومرها، ترموپلاستیک الاستومرها، رنگ، پوشش سطح کف، فناوری فیلم نازک و غیره کاربرد دارند که سبب بهره برداری طراحان و متخصصان صنایع پوشش دهی از آن ها می شود.

کاربرد های دیگر آن در ساخت توپ بولینگ؛‌ تخته موج سواری به دلیل استحکام و قدرت و در عین حال انعطاف پذیری؛‌ چرخ های قطارهای شهربازی به دلیل انعطاف پذیری، سبکی، استحکام، و دوام آن؛ توپ های فوتبال به سبب ویژگی هایی از قبیل سبکی، استحکام و نیاز به پرتاب پایدار؛ عایق های حرارتی مانند دیوار، سقف و لوله به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی و جلوگیری از هدر رفتن آن؛ بانداژ و پارچه های کتان،‌ دیده می شود.

 

فوران:

رزین فوران (Furan Resin) نام عمومی پلیمر های تولید شده از ترکیبات فوران است که متداول ترین مواد اولیه آن، الکل فورفوریل (Furfuryl Alcohol)  و فورفورول (Furfural) هستند. از الیگومرهای گرمایی مایع (Liquid Thermosetting Oligomers) – که هنگام گرم شدن و مخلوط کردن با کاتالیزورها،‌ واکنش های متقابل اتصال دارند – اغلب در ریخته گری های شن استفاده می شود – چرا که در رزین و پلی فورفورول پخته شده، حلقه های فوران با ترکیب به یکدیگر وصل نمی شوند. این مواد در طیف گسترده ای از ویسکوزیته ها وجود دارند که پلیمرهای کاملاً بطن دار و نسبتاً شکننده را بهبود می بخشند. آنها حتی در دماهای بالا، مقاومت قابل توجهی در برابر مواد شیمیایی نشان می دهند، که معمولاً فقط در رزین های مهندسی بسیار گران قیمت و با کارایی بالا مشاهده می شوند.

فوران عمدتا به عنوان سیمان و چسب مقاوم در برابر مواد شیمیایی استفاده می شوند، به عنوان مثال برای محصولات ریخته گری سایر کاربرد ها شامل اتصال دهنده های مواد منفجره، چسب های چوبی، کامپوزیت های فیبر و سایر ترکیبات آغشته کننده و پوشش برای کاربردهای درخواستی است.

 

متیل متاکریلات:

رزین متیل متاکریلات (Methyl Methacrylate Resin) به اختصار MMA نام عمومی ترکیب ارگانیک، استاتین سیانوهیدرین (Ach) است که توسط تراکم استن و سیانید هیدروژن تولید می شود.

به طور کلی، برنامه اصلی استفاده از متیل متاکریلات، تولید پلاستیک اکریلیک پلی متیل متاکریلات (PMMA) است اما برای تولید پلیمر متیل متاکریلات بوتادین استایرن (MBS) نیز کاربرد دارد که به عنوان یک اصلاح کننده برای پلی وینیل کلراید (PVC) می باشد. کاربرد دیگر آن در سیمان مورد استفاده در جایگزینی مفصل ران و کل زانو است که توسط جراحان ارتوپد برای درج استخوان به استخوان مورد استفاده قرار می گیرد که طول عمر محدودی دارد و اغلب برای جمعیت سالمند جامعه به منظور رفع نیاز به جایگزینی سریع تر کوتاه مدت انجام می شود. این در حالی است که برای جمعیت جوان تر جامعه، ایمپلنت های بدون سیم با توجه به طولانی تر بودن عمر آن ها استفاده می شود.

نویسنده : مهندس الهام اخلاقی منش

برای خرید مواد شیمیایی میتوانید به ما مراجعه کنید و تمامی نیاز کارخانه و کارگاه خود را از ما تامین کنید.

منابع اصلی :

Resin 1

 

 

4 دیدگاه دربارهٔ «رزین (Resin);

  1. من از خدمات مشتری و پشتیبانی برجسته ای که هنگام خرید هیدروکسید پتاسیم دریافت کردم قدردانی می کنم.

    پاسخ
    • با سلام و عرض ادب
      معمولا رزین باید با هاردنر مخلوط شود تا خشک و محکم شود
      از هاردنر معمولا نصف رزین استفاده میشود
      مثلا اینطور که 8 گرم رزین با 4 گرم هاردنر

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید